A Vendée Globe 29 éves friss győztesének teljesítménye első látásra szinte csodának tűnik: a verseny legfiatalabb versenyzője földkerülő-tapasztalat nélkül, első Vendée Globe-ján szinte végig uralta a második helyezett Le Cléac’h-sal folytatott párosversenyt, és fantasztikus rekorddal nyerte meg a versenyt. Csodák azonban, ha vannak is, ritkán okai ilyen lenyűgöző sportteljesítménynek. A Yachting World legfrissebb száma utánajárt, minek volt köszönhető Gabart győzelme. A recept a jelek szerint semmi különlegeset nem tartalmaz: legyen jó a hajód, válaszd ki a megfelelő embert, és készítsd fel őt úgy, hogy ne érhessenek meglepetések…

 

phoca_thumb_l_gabart_15

 

Állj neki időben, okosan…
Gabart és a Professzor a VG céljában
Gabart és a Professzor a VG céljában
Cherchez la famme, azaz Keresd a nőt! szól a francia szállóige romantikus bonyodalmak kibogozása tekintetében. Ha a Vendée Globe nyerteseinek titkát kutatja az ember, akkor a mondás valahogy így kéne hogy szóljon: Cherchez le Professeur, azaz keresd a Profeszszort, aki nem más, mint Michel Desjoyeaux, az egyetlen ember, aki kétszer is első tudott lenni a verseny története során. Desjoyeaux azonban nem önző, tudását és tapasztalatát szívesen használja mások álmainak megvalósítása érdekében is. Az elmúlt négy versenyből kétszer ő nyert (2001-ben és 2009-ben), kétszer pedig az, akit ő készített fel: Gabart-on kívül 2005-ben Vincent Riou, aki korábban Desjoyeaux csapatában dolgozott, szintén a Professzor protezsáltja volt. Gabart a Figaro-sorozatban elért sikerei után kötött szponzori szerződést a Maciffal, és amikor az eredményei még jobbak lettek, és rá tudta venni a Macifot egy Vendée Globe-kampány finanszírozására, 2010-ben megkereste Desjoyeaux-t, hogy segítsen neki. A Prof rögtön látott fantáziát a fiatal vitorlázóban, és igent mondott.
Desjoyeaux sokszor és sok helyen elmondta már, hogy határozottan az a véleménye, a Vendée Globe-ot 80 százalékban a verseny előtt, a felkészülés során lehet megnyerni, márpedig Gabart felkészítése során nem sok dolgot bíztak a véletlenre. 2010-ben együtt versenyeztek, és kiváló párt alkottak. Gabart a mezőnyben az egyik legtöbbet, 21 ezer mérföldet tett meg hajójával a verseny előtt, alaposan kiismerve IMOCA 60-asát. Elszántságát jól mutatja az a tény, hogy június és szeptember között például minden áldott este, amikor 25 csomó feletti szél fújt, vízre ment, és végigvitorlázta az éjszakát a biscayai öböl zsúfolt és zavaros vizein, így az erős, bő szeles körülményekre rendesen felkészült.

 

phoca_thumb_l_gabart_03

 

Végy egy jó hajót…
Harc az elemekkel, ez a Vendée Globe
Harc az elemekkel, ez a Vendée Globe
A vitorlázásban igen sok múlik az eszközválasztáson, ehhez nem fér kétség. A Macif négy-éves szerződése, amely a Vendée Globe-ra való felkészülésből, magából a versenyből, idén a novemberben induló Transat Jacques Vabre-ból és jövőre a Rute du Rhumból áll, összesen 8 millió euró költségvetést engedélyez Gabart-nak. Egy új IMOCA 60-as hajó mintegy 3-3,5 millió euróba kerül, ugyanakkor 2010-ben hamar világos lett, hogy teljesen új hajó tervezésére és a szükséges tesztekre nem elegendő az idő. Így aztán mind Gabart, mind Le Cléac’h, aki 2009-ben második lett, és most feltétlenül győzni akart, Desjoyeaux korábbi győztes Fonciájának terveiből indult ki. Le Cléac’h meg is vette a hajót, így aztán a két VLP/Verdier egytestű majdnem teljesen azonosra sikeredett, és egymás testvérhajóinak számítanak. A Macifnak némileg karcsúbb, a Banque Populaire-nek kicsivel mélyebb a keelje, de ezenkívül már csak kizárólag a vízballasztrendszerben volt különbség a hajók között. Utóbbit a Macif esetében Desjoyeaux saját cége, a Mer Agitée tervezte és szerelte, és talán nem véletlen, hogy nem szívesen nyilatkoznak a rendszer titkairól. A Macifot mindenesetre az egyébként Franciaország egyik legkiválóbb felsőoktatási intézményében végzett, gépészmérnök Gabart kívül-belül megismerte a felkészülés során, és a hajó strukturálisan fontos részeit többször is megerősítették, extra anyagokat beépítve az orrba és a rigg merevítése szempontjából fontos részekbe. A két hajó azonos volt tehát, de a vitorlakészlet nem. Desjoyeaux az előző verseny során rájött, hogy a Code 0 helyett egy kisebb, szűkebbre szabott bőszeles vitorla igen jó szolgálatot tud tenni, ha nagyon fúj a szél. A mostani verseny során maximum tíz vitorlából állhatott a készlet hajónként, és Le Cléac’h-sal szemben Gabart most is ilyen vásznat vitt magával Code 0 helyett. A választás bejött, a kurtított Code 0 helyett akár 45 csomós szelekig használt, mindössze 95 nm-es trinquett vitorlával – és három reffsorig csökkentett grósszal – Gabart sokszor gyorsabb volt, mint a Banque Populaire. Hogy mennyivel, azt jól mutatja, hogy ezt a kombinációt használta a Macif akkor is, amikor egymás után többször is megdöntötte a 24 órás egytestű rekordot (amit azóta is tart, 534 tmf-fel) decemberben.
Tény az is, hogy a Banque Populaire szintén kiváló szereplése, és Le Cléac’h folyamatos nyomása nagyban hozzájárult Gabart teljesítményéhez. Kettejük heteken keresztül, a világ legkeményebb vizein tartó offshore párosversenye olyan ajándék volt az óceáni vitorlázás rajongóinak, amire nem kerül gyakran sor – a Vendée Globe-nak volt már nagyon szoros befutója, de ez volt az első alkalom, hogy ilyen hosszú ideig tartó match race alakult ki a versenyen.

Keress tökéletes vitorlázót…
Goldenboy és a naplemente
Goldenboy és a naplemente
Gabart-t mostanában hívják Goldenboynak, csodagyereknek, zseninek, meg még sok minden másnak is, pedig valójában „csak” egy nagyon tehetséges sportolóról van szó, aki mindent megtett azért, hogy valóra váltsa álmait. Gyerekkorában a családjával kezdett vitorlázni, hétéves volt, amikor egy egyéves, transzatlanti átkelést is tartalmazó túrára indult szüleivel, ennek az útnak állítása szerint meghatározó része volt abban, hogy profi vitorlázó lett. Optimistben, majd Molyban versenyzett, és viszonylag korán eldöntötte, hogy szólóvitorlázó lesz. Desjoyeaux szerint olyan az agya, mint a szivacs: mindent megjegyez, és mindenre emlékszik, amit elmondott neki a közös munka során. Elképesztően analitikus gondolkodású, és mindent feljegyez, ami lényeges számára versenyzés közben. „Egy valódi geek”, mondta róla mestere és mentora, aki a verseny után hihetetlennek nevezte, hogy Gabart mekkora, és milyen értékes adattömeggel tért vissza: a verseny során excell file-okba mentette a ballasztadatokat, a keel állását, a használt vitorlákat ugyanúgy, mint az elfogyasztott ételmennyiségeket, az alvással töltött órák számát, de azt is feljegyezte, hogy mikor mosott fogat. Mindenből tanul, és minden lehetséges eszközt igyekszik tökéletesen használni. Saját állítása szerint – mérnöki végzettsége ellenére – a verseny előtt attól félt a legjobban, hogy olyan technikai problémával kerül majd szembe, amelyet esetleg nem tud megoldani. A verseny egy korai szakaszában motorjának olajába tengervíz került egy szivattyú meghibásodása miatt, és amikor ezt a súlyos problémát távsegítség nélkül és hibátlanul megoldotta, elhitte, hogy megnyerheti a versenyt.
Desjoyeaux szerint Gabart mind energiája, mind munkához való hozzáállása szempontjából a legjobb esélyekkel indult a győzelemre. Ráadásul – és ez nekünk, nézőknek-olvasóknak-követőknek igazi ajándék – valódi új generációs vitorlázó, aki a verseny során egyetlen percre sem feledkezett meg a médiamunka jelentőségéről, és az egyik legtöbb információt megosztó szkipper volt a verseny alatt. Az egyik felkészülési verseny során Desjoyeaux elképedten állapította meg, hogy amíg Spanyolország körül versenyeztek, Gabart folyamatosan tweetelt, miközben ő volt a szkipper, ráadásul ez nem is esett különösebben nehezére, mert mint a Prof mondja, „neki ez nem csak munka, hanem valódi szenvedély”.

 

phoca_thumb_l_gabart_09

 

Megismételhető a recept?
Gabart halad a győzelem felé
Gabart halad a győzelem felé
Valószínűleg igen, sőt akár mások által is reprodukálható, hiszen, mint az a fenti sorokból remélhetőleg kiderült, a lényeg pontosan az, hogy valódi titkokról nincs szó, csak rengeteg befektetett munkáról, megfelelő felkészülésről és mentalitásról (meg persze elegendő pénzről). Ugyanakkor, hogy Gabart lesz-e az, aki újra megpróbálja, az egyelőre minimum kétségesnek nevezhető. Jelenleg Franciaországban ő az egyik első számú sportcsillag, népszerűsége és ismertsége is kiemelkedő. Az arányok érzékeltetése végett, egy felmérés szerint a 15 évesnél idősebb franciák 63 százaléka (!) követte rendszeresen nyomon a Vendée Globe-ot.
Gabart ugyanakkor nem tagadja, hogy jelenleg egyáltalán nem vágyik vissza a VG-re. Ez a verseny volt az álma, ezért égett benne a tűz éveken át, hogy jól tudjon szerepelni első földkerülésén. Szereplése nem szimplán jó volt, üstökösként robbant be a szólóvitorlázás élmezőnyébe, olyannyira, hogy ennél jobban szerepelni ezen a versenyen nem nagyon lehet. Állítása szerint a VG-n csak akkor fog elindulni még egyszer, ha a verseny iránti lelkesedése, „a tűz”, ahogyan ő fogalmazott, fel fog éledni benne.
Részünkről ezt 78, az óceánon egyedül, versenyzéssel töltött nap után meg tudjuk érteni, meglátjuk, mit hoz számára a jövő, de ha Francois Gabart nem indul szóló földkerülő versenyen többé, a vitorlázás szerelmesei már akkor is sokat köszönhetnek neki.

 

Képgaléria: