Kevesebb mint ezer mérfölddel a VOR hetedik szakaszának végcélja előtt felzárkóztak az üldözők a négy napja élen álló Brunel mögé. A három dobogós mögött valóságos roncsderbi zajlik.

Szöveg: Vitorlázás Magazin, Fotó: VOR

Nehéz eldönteni, mi izgalmasabb a VOR hetedik etapjának mostani szakaszán: az élen állók csatája a Team Brunel, a Dongfeng és az AkzoNobel között, vagy a mezőny leszakadóinak küzdelme egymással és saját technikájukkal.

Kezdjük a végéről! Mint arról beszámoltunk: a MAPFRE nemrégiben kiállni kényszerült Cape Horn közelében egy csendes öbölbe, hogy parti csapatuk segítségével rendbe hozzák a nagyvitorla felhúzórendszerét. A spanyolok 13 órát vesztettek a szervizzel, és úgy tűnt, be kell érniük a hatodik hellyel – hacsak valami csoda nem történik. Csakhogy történt. Előbb a Vestas szenvedett árbóctörést, majd a Turn the Tide on Plastic szálingja hajlott meg, emiatt csak kétharmadik tudják felhúzni a grószukat… Mintha minden a spanyolok kezére játszana.

A Vestas hajója Falklandon – árboctörés miatt kénytelenek voltak feladni ezt a szakaszt is

„Éppen én voltam a kormánynál, amikor bekövetkezett a dolog. Hatalmas dörejt hallottam, és az árbóc felső harmada a vízbe zuhant” – számolt be a csapat szerencsétlenségéről Simon Fisher, a Vestas navigátora. A dán-amerikai gárdának nem volt más választása, mint hogy kiálljon a versenyből a legközelebbi kikötőben. „Kezdem azt hinni, hogy ez a verseny arról szól, miképp lesz úrrá az ember az újabb és újabb nehézségeken” – mondta Stacey Jackson, a hányatott sorsú csapat egyik tagja. (Mint ismeretes, a Vestas az ötödik szakaszt is kénytelen volt feladni a hongkongi kikötő előtt bekövetkezett ütközés következtében, és a javítás miatt a hatodik etapot is passzolták a javítások miatt.) Jackson szavai jól tükrözik, mennyire tele lehet a csapat minden tagjának a hócipője az újabb és újabb gondokkal. Ráadásul egy újabb kényszerű kiállás, méghozzá egy dupla pontos etapon nagyon nehéz helyzetbe hozza őket.

A TTP kénytelen csökkentett vitorlafelülettel küzdeni a célig

Kicsit szerencsésebb a Vestasnál a TTP, amelynek a 13. napon a szálingja hajlott el a túlterheléstől. „Beszéltünk a parti csapattal, akik felvették a kapcsolatot az árbóc gyártójával. Mindenféle szimulációt lefuttattak, és végül arra jutottak, hogy alighanem be tudjuk vinni a hajót a célba, de csak kétharmadig húzhatjuk fel a nagyvitorlát” – számolt be a helyzetről Dee Caffari, a TTP skippere. Bár a probléma talán kezelhető, de a sebességvesztés miatt arra aligha van esélyük, hogy maguk mögött tudják tartani a 13 órás nagyjavítás után a mezőny után szárnyaló MAPFRÉT, amely jelenleg 4 csomós különbséggel faragja le százmérföldes hátrányát.

Mindeközben majdnem 200 mérföldnyire a negyedik helyen hajózó TTP előtt éles harc dúl a TOP3 helyezett között a győzelemért. Az élen a Team Brunel halad, de egyetlen nap alatt 70 mérföldnyi előnyt buktak el nyomukban hajózó Dongfenggel és az AkzoNobell-lel szemben. Az üldözők abból profitáltak sokat, hogy hamarabb fordulhattak Észak felé, mint a sárgák, mivel őket érte el előbb a frissebb szél. Ennek köszönhetően a Dongfeng immár csupán 4,5 mérföldnyivel a Brunel mögött vágtat, és a hollandok hátránya is csupán 48 mérföldnyire csökkent. Mindez azt jelenti, hogy éles versenyre van kilátásunk a még 950 mérföldnyire lévő célig, a brazíliai Itajai kikötőjéig.