Tövig rághatták a körmüket azok, akik élőben követték a verseny Facebook-csatornáján a VOR nyolcadik szakaszának befutóját. Az első négy hajó fej-fej mellett közeledett Newport kikötőjéhez, gyakran helyet cserélgetve az elhaló szélben. A drámát fokozandó, még egy fürdést is láthattunk a 12 fokos vízben. A MAPFRE hihetetlen győzelmet aratott.

Szöveg: Vitorlázás Magazin, Fotó: VOR

A sportmarketingesek legszebb álma vált valóra a Volvo Ocean Race nyolcadik, a brazíliai Itajaiból az Egyesült Államokbeli Newportig tartó, 5700 mérföldes szakaszának végén. Mit sem számított, mi történt a célig megtett hosszú út során, a verseny a cél előtti utolsó mérföldeken dőlt el – méghozzá igazi thrillerekbe illő módon, szinte véres csatában a hajnali ködben.

A hét hajóból álló mezőny négy élen álló egysége alig méterekre volt egymástól Newport kikötője előtt. A futam utolsó órája a legizgalmasabb Forma-1-es futamokkal vetekedett, 60 perc alatt 5 helycsere is történt, oda-vissza előzgették egymást a csapatok az utolsó mérföldeken. Bátran kijelenthetjük, hogy ha minden vitorlás verseny ilyen izgalmas lenne, akkor nem csak a rajongók, hanem még a laikusok is biztosan szívesen néznék. Ugyan mi jobb kell a sportág népszerűsítésére, mint sok-sok ilyen szoros befutó?

A szakaszt szinte végig vezető Team Brunel fedélzetén persze biztosan nem örültek túlságosan annak, hogy alig 20 mérfölddel a cél előtt gyakorlatilag elfogyott az egyébként sosem tetemes előnyük az üldözőkkel szemben. Alig 11 mérföldnyire a célvonaltól a Dongfeng eléjük is került, és Bouwe Bekking skipper számára néhány mérföldig talán úgy tűnt, hogy minden elveszett. A befutót élőben közvetítő VOR Facebook-csatorna kommentátorai már temették a sárgák győzelmi esélyeit, 60 perccel a befutó előtt még azt jósolták, hogy csak a harmadik helyen érnek majd be – vagyis még a nagyszerűen hajrázó spanyolok is megelőzik őket. De 3 mérföldnyire a célvonaltól ismét a sárgák álltak az élre. Ám az utolsó kétszáz méteren a MAPFRE megelőzte őket, így Bekkingéknek nem sikerült zsinórban másodszor is futamgyőzelmet aratniuk.

A verseny persze közel sem volt annyira látványos a hajók fedélzetéről nézve, mint az elő közvetítés térképe előtt ülve, hiszen a négy VO65-ös éjszakai sötétségben és jó nagy ködben, csontig hatoló hidegben csordogált lassan a cél felé – vagyis a skippereknek majdnem a befutóig fogalmuk sem volt róla, hogy ki hol is áll a valóságban.

A szinte teljes szélcsendben végrehajtott vakvitorlázás nem egyszerű feladat, főleg árral szemben és a kikötői forgalmat kerülgetve. A gyakorlatot végül tehát a MPAFRE teljesítette a legügyesebben. A spanyolok külön örömére szolgált, hogy legnagyobb vetélytársuk, a Dongfeng az utolsó két mérföldön, drámai körülmények között visszacsúszott a biztosnak látszó harmadikról a negyedik helyre. A hajó ugyanis rövid időre felakadt valamin, és a legénység egyik tagja a 12 fokos vízbe ugorva segített kimozdítani a holtpontról. Ez a hiba azonban bőven elég volt a Vestas számára ahhoz, hogy a nyakura essenek és megkaparintsák a harmadik helyet.