Immár hivatalosan is tengerbe veszettnek nyilvánították John Fishert, a Scallywag csapat legénységének tagját, akit a VOR hetedik, Aucklandből a brazíliai Itajaiba vezető szakaszán egy hullám sodort le a fedélzetről. A mezőny olyan távol hajózott minden lakott területtől, hogy a kutatási kísérletek kudarcra voltak kárhoztatva.

Szöveg: Vitorlázás Magazin, Fotó: Volvo Ocean Race

„Mindnyájan imádkozunk Johnért, szívünk vele és a családjával, barátaival és csapattagjaival van” – fogalmazott Richard Brisius, a Volvo Ocean Race elnöke 14 órával azután, hogy egy hullám lesodorta a fedélzetről John Fishert, a Scallywag legénységének tagját a Déli óceánon. Ez volt a harmadik közlemény, amelyet a verseny szervezői kiadtak az ügyben 14 óra leforgása alatt, és lemondó hangneméből már sejteni lehetett: Fishert hivatalosan is eltűntnek nyilvánították.

A hongkongi csapat vitorlázóját őrposztjáról sodorta a vízbe egy méretes hullám 35 csomós sebesség mellett március 26-án, helyi idő szerint 13 óra 42 perckor. Bár a csapat azonnal kiállt a versenyből és a keresésére indult, illetve a tengeri mentéseket koordináló Maritime Rescue Coordination Center is hamar reagált és a térségbe irányította a környéken tartózkodó hajókat, a keresés kés estig nem járt eredménnyel.

„A tenger hőmérsékletére valamint az eltelt időre való tekintettel sajnos immár nem tehetünk mást, mint hogy John Fishert hivatalosan is tengerbe veszettnek nyilvánítsuk” – mondta Richard Briusis.

A kutatást eleve meglehetősen kilátástalanná tette, hogy az eset bekövetkeztekor a VOR mezőnye a világ végén hajózott a szakasz féltávja után a Déli sarkkörtől nem sokkal északra. A tragédia idején a flotta olyan messze volt minden lakott településtől, hogy a legközelebbi szomszédjaik a Nemzetközi Űrállomás asztronautái voltak.

Az MRCC már a térségbe irányított egy halászhajót, amely relatíve közel, 400 mérföldnyire (több mint 600 kilométer) tartózkodott, és természetesen a Scallywag is kutatott az elvesztett vitorlázó után. Az MRCC más közeli hajókat is a helyszínre irányít. Ugyanakkor a mezőny többi hat hajóját nem utasították visszafordulásra, mivel az eset jelentése után a többi hat hajó 180-200 mérföldnyi távolságban járt már, és viharos szembeszélben kellett volna megtenniük ezt a távolságot. Vagyis a többiek eleve túl későn érhettek volna vissza ahhoz, hogy esélyük lehessen segíteni.

A Scallywag egyelőre nem közölt semmit arról, hogy vajon a viharos időjárási körülményeknek megfelelően volt-e rögzítve (kikötve) az őrszem a fedélzeten, és ha igen, akkor hogyan sodródhatott a vízbe. Brisius közleménye szerint az eset részleteivel kapcsolatos kérdésekre csak a hivatalos vizsgálat lefolytatása után kaphatunk majd választ.

A Volvo Ocean Race mostani versenye nem alakul túl szerencsésen eddig, hiszen az ötödik szakasz végén, Hongkong kikötőjétől mindössze 30 mérföldnyire a Vestas csapat szenvedett balesetet. A dán-amerikai gárda összeütközött egy gyengén kivilágított halászbárkával, amely el is süllyedt. Bár a tízfős legénység minden tagját sikeresen kimentették a vízből, de egyikük kórházba szállítás közben életét vesztette a mentőhelikopteren. Az ügyben a hongkongi hatóságok még folytatják a felelősség megállapítását célzó vizsgálatot.