Repülőgépipari megoldások, a legkorszerűbb anyagok és technológiák jellemzik azt a vadonatúj, magyar fejlesztésű hajót, amelyet ma mutattak be a sajtó képviselőinek.

Alighogy nyomdába adtuk magazinunk következő, 2018/4-es számát, máris bemutatkozott egy olyan újdonság, amelynek helye lett volna az 50. Kékszalag Erste Nagydíj esélyeseit sorra bemutató összeállításunkban. A Hungexpo-Hungarian Silence tisztán magyar tervezésű és építésű hajó, amelynek komoly esélye van, hogy az élmezőnyben végezhessen.
A rossz idő ellenére is szép számmal jöttek össze a sajtó képviselői ma a Club Aligában, hogy tanúi legyenek Czap Zoltán kormányos új hajója bemutatásának. A fehér színű trimarán szinte rikított a szürke felhők alatt.

A skipper elmondása szerint a hajó ötlete nagyjából 4 éve, a balatoni katamarán versenysikerek és ezt követő hegemóniájuk láttán fogalmazódott meg. A cél egy gyors, biztonságos és különleges hajó megépítése volt, amelyik a Kékszalag abszolút győzelemért szállhat vízre. Ehhez a közvetlen ihletet a földkerülő vitorlás versenyek sztárjai, a csúcstartó trimarán versenyhajók adták. A téma elmélyült tanulmányozása után kirajzolódott egy karbon technológiával megalkotott könnyű, foileres, tehát a vízből teljes testtel kiemelkedő háromtestű vitorlás képe.  A koncepció megszületése utáni 3 év a tervezésről és a megvalósításról szólt.

A vitorlás tervezésének vezetője Fekete László volt, aki a könnyűszerkezetes repülőgépgyártás és a karbon technológiák szakértője. A kialakítás fő szempontja mindvégig az volt, hogy a hajó a balatoni versenyeken, a jellemzően rapszodikus szélviszonyok között is a legjobb teljesítményt nyújtsa. A trimarán kivitelt az indokolta, hogy ez a legbiztonságosabb többtestű hajóforma. Végül áramlástechnikai szempontból minden körülményhez igazodó hajótestet sikerült kifejleszteni. Ennek köszönhetően a hajó gyenge szélben és viharos körülmények között is maximális teljesítményt képes nyújtani.
A szél erősödésével a hajó sebessége is fokozottan nő, amit az egymás mögé helyezett forgó, wing árbócos soft nagyvitorlával értek el a készítők, biztosítva a maximális aerodinamikai hatásfokot. Ez nagyon hasonló a repülőgépszárnyaknál alkalmazott főprofil és flap rendszer működéséhez.
Amint a hajó sebessége eléri a 13-15 csomót (kb. 26 km/h) működésbe lépnek a foilerek és a T kiemelő kormány, ezek emelik a víz fölé a hajót, ezáltal minimálisra csökkentve a hajótest ellenállását a vízben, ami további sebességpotenciált eredményez. A nagy sebességű és biztonságos víz feletti „foileres” haladáshoz számos saját fejlesztésű innovatív megoldást valósítottak meg. A megépített trimarán formájával, teljes karbon szerkezetével és műszaki megoldásaival felveszi a versenyt a világ élvonalába tartozó sporthajókkal. Az építéshez szükséges karbonszövetet nagyon kedvező feltételek mellett a világ vezető szénszálas gyártója a Zoltek Toray Group biztosította.

Két évig épült
A hajót Fekete László és Czap Zoltán a csapat aktív közreműködésével két éve építi, vízre pedig tavaly novemberben került először a Club Aliga kikötőjében, ami a hajó báziskikötője. Itt a csapat minden támogatást megkap munkához, a szerelésekhez, javításokhoz, daruzáshoz, a csapat kényelméről nem is beszélve. A motorost eddig szintén a Club Aliga biztosította.
A versenyszezon indulásával a motoroshajót a trimarán névadó szponzora, a Hungexpo Zrt. biztosítja. Az együttműködésnek köszönhetően a Hungexpo – Hungarian Silence megtekinthető lesz a Budapest Boat Show kiállításon is 2019. február 21-24. között.
A téli álmot követően tavasszal megkezdődött a tesztelés, és elkezdődtek az edzések is. Az első próbákat követően, az első három nap eredményeit figyelembe véve a középső hajótestet átépítették a még nagyobb felhajtóerő érdekében.


És hogy hová várják magukat a nagy megmérettetésen, az 50. Kékszalag Erste Nagydíjon? “Természetesen az első helyre” – felelte a Vitorlázás Magazin kérdésére Czap Zoltán. Komolyabbra fordítva azonban a szót a kormányos hozzátette: hosszabb távon valóban jó esélyeik lehetnek, de az idén még tanulják a hajót és a legénységnek is össze kell szoknia, így ezt az első nagy versenyt inkább tapasztalatszerzésként tekintik.
Persze, ettől még lehet, hogy máris számolni kell majd velük…

A hajó főbb adatai:
– a hajó teljes hossza: 14,3 méter
– az összes vitorlafelület: 218 m2
– a két wing árbóc magassága: 11 m, az első árbóc plusz 3,5 méterrel teleszkóposan megtoldható (erre megy fel a 80 m2-es code 0 és a gennaker, ami összesen 158 m2)
– a hajó versenykész tömege: 900 kg
– a hajó verseny személyzete: 5 fő

Vitorlázat:
Genua: 40 m2
Fok: 14 m2
A két grósz összesen: 50 m2

Az elvi maximális sebesség 35-40 csomó

Kikből áll a csapat
Neves hazai és tengeri vitorlázók, katamaránosok, sokszoros magyar bajnoki címekkel: Czap Zoltán, Fekete László, Hegedüs Léna, Honti Norbert, Sabján Annamária, Molnár Balázs, Németh Balázs, Sármai Balázs