Megindult a visszaszámlálás, hiszen május 26-án megkezdődik a Louis Vuitton Amerika Kupa mindent eldöntő viadalsorozata Bermudán. Magazinunk idei második számában megjelent cikkében előzetest adunk a verseny lebonyolításáról, az új hajókról, és óvatos esélylatolgatásba is bocsátkozunk.

Szöveg: Lénárt Attila; Fotó: AC PRESS

A címvédő ORACLE Team USA és a Groupama Team France összecsapásával veszi kezdetét május 26-án, helyi idő szerint 5 órakor Bermudán a Louis Vuitton Amerika Kupa döntő sorozata a kvalifikációs versenyekkel. Rögtön a parádés, tűzijátékkal és a Red Bull skydrive csapatának bemutatójával, valamint koncertekkel fűszerezett ünnepséggel rendezett nyitónapon már mind a hat csapat vízre száll. Az Artemis Racing a SoftBank Team Japan, a Goupama Team France később az új-zélandiakkal, a Land Rover Bar pedig a svédek ellen áll ki. Így az akciódús kezdés során a franciák és a svédek két párbajban vesznek majd részt, míg a többiek csak egyben. (A további versenyek lebonyolításának menetét lásd infógrafikánkon!)

Kik a résztvevők?

Az Amerika Kupa döntőjében is az a hat csapat vesz részt, amelyek a tavalyi sorozatban is versenyeztek egymással. A 2016-os sorozat győztese, a Land Rover BAR két bónuszponttal érkezett a végelszámolásra, ami nagyon jól jöhet, hiszen a párbajok során egy-egy pontot kapnak a győztesek. Sir Ben Ainslie csapata tehát máris úgy áll, mintha megnyertek volna két párbajt – vagyis ez egyáltalán nem lebecsülendő mértékű előny.

Milyen hajókkal indulnak?

A csapatok új hajókkal érkeznek Bermudára. A tavalyi sorozatban egyforma katamaránokkal, az AC 45 F-ekkel (az „F” a szárnyakra, vagyis a foilerekre utal) küzdöttek egymással a csapatok. A technika egységesítésével alapvetően a csapatok összeszokottságán, a jó taktikán és sokszor a kellő mértékű, átgondolt agresszión múlt a siker. A bermudai végső rájátszásban (vagy ha úgy tetszik: a tényleges Amerika Kupán, hiszen a 2016-os versenyek afféle előkvalifikációs futamsorozat részeiként értelmezhetők) azonban már új hajókkal rukkolnak ki a csapatok. Az új ötvenlábas ACC-k bár meglehetősen kötött technikai szabályrendszer mentén készülnek, de a csapatok (és a mögöttük álló háttércsapatok) azért így is viszonylagos szabadságot élvezhettek saját hajójuk tervezése során. Ha már egyszer az Amerika Kupát sokan és sokszor minősítik a vitorlázás Forma–1-ének, akkor ezt alapul véve úgy érzékeltetnénk a tervezők mozgásterét, hogy az is olyasféle mértékű, mint az autózás csúcskategóriájában.

Vagyis a főbb technikai elemek és méretek adottak, de az ügyes mérnökök előtt szabad a pálya a kiskapuk és a trükkös részletmegoldások tekintetében. Ennek az eredménye meg is látszik a csapatok új hajóin, hiszen bár egyformának tűnnek, azért jelentős különbségek vannak közöttük.

Miben mások a csapatok hajói?

„Ezek a hajók ránézésre teljesen egyformának tűnnek, de minden csapat apait-anyait beleadva dolgozott a test és a szárnyak áramlástani kialakításán és vezérlésén, így nincs két egyforma foiler és nincs két egyforma szoftver sem rajtuk” – fogalmazott erről a kérdésről Torbjörn Törnqvist, az Artemis tulajdonosa a svéd hajó vízre tételénél. A Blie Magic névre keresztelt ACC katamarán „titkos fegyvereiről” nem árultak el semmit, de azt Nathan Outteridge skipper nyilatkozata is sejtette, hogy sokat várnak tőle.

Azért persze a hajók nem is annyira egyformák, mint első ránézésre gondolnánk. Az egyiken még biciklizni is lehet – sőt, kell is. Az új-zélandiak ugyanis a trimmeléshez szükséges energiát nem kézi, hanem láberővel állítják elő: a csapat négy tagja folyamatosan tekeri a pedálokat, egymás mögött, szépen sorban ülve, mint a Tour De France-on. E megoldás akár a győzelmet is meghozhatja számukra, hiszen így sokkal több energiát állíthatnak elő (ráadásul tartósabban), mint a hagyományos megoldást választó ellenfeleik. Az ötlet nem egészen új és forradalmi, de talán tényleg elég lehet a nagy meglepetéshez.

Kik a legfőbb esélyesek?

Persze nem minden egyedi részmegoldás ennyire látványos. A címvédő amerikai csapat például az Airbus repülőgépgyártóval közösen csiszolta tökélyre saját szárnyrendszerét és annak vezérlését. (Erről részletes cikket magazinunk előző számában olvashattak.) Ez azért fontos, mert az biztos, hogy az Amerika Kupa azé a csapaté lesz, amelyik a legstabilabban képes reptetni a hajóját. A britek is hasonló irányban keresgélték a győzelem kulcsát: ők a Forma–1-es
McLaren istálló (és autógyártó) fejlett CFD-jét (áramlástani szimulációkkal ötvözött számítástechnikai rendszerét) vették igénybe saját hajójuk tervezésekor.

Az amerikaiak és a remek formában lévő britek toronymagasan a legesélyesebbek a végső győzelemre, de a rejtélyes svédek tarsolyából is előkerülhetnek meglepetések, míg az új-zélandiak hajója az a „sötét ló”, amelyik talán a legnagyobb meglepetést okozhatja Bermudán. A ORACLE Team USA és a Land Rover BAR az áramlástanilag legfejlettebb szárnyakkal és a legkomplexebb vezérlő szoftverrel száll majd harcba – az új-zélandiak teljesítménye nélkül. Vajon a nyers erő vagy a kifinomult szárnyrendszer lesz végül a nyerő? Vagy valami egészen más? Hamarosan megtudjuk!