Egyre népszerűbbek a katamaránok és a kisméretű motorosok, a kényelem a legfőbb igény. A versenyhajók egyre extrémebbek lesznek, mind többet szerelnek fel emelőszárnyakkal. A vákuuminjekciós technológia pedig egyre szélesebb körben terjed. A hajóipar trendjeit a Beneteau hazai képviseletének vezetője foglalta össze lapunk számára.

Szöveg: Láng Róbert, Fotó: Vitorlázás Magazin archív

Az elmúlt évek gazdasági fellendülése, a világszerte növekvő GDP, valamint a háztartások bevételeinek folyamatos emelkedése a nemzetközi hajóiparra is pozitív hatással voltak. A kedvtelési célú hajózás egy évtizeddel ezelőtt még egy szűk réteg luxuskiváltsága volt. Mára azonban már egyre többen ismerkednek meg a hajózással, egyre népszerűbb és megfizethetőbb kikapcsolódási/pihenési lehetőség világszerte, így az iparág dinamikus növekedése várható a következendő években.

Az erősödő kereslet mellett a gyártási kapacitások növelése, a költséghatékony és képzett munkaerő – amely a minőségi hajók gyártásához nélkülözhetetlen – szintén jó alapot biztosít a következő évek felívelésének.

A növekvő kereslet „mellékhatása” a szállítási idők hosszabbodása. Míg néhány évvel ezelőtt a legnagyobb hajógyártók 3 hónapra szállítottak, jelenleg ez inkább 1 sőt 2 év is lehet. Mindeközben szinte minden hajógyártó folyamatosan növeli kapacitásait, a világ egyik legnagyobb hajógyártója, a francia Beneteau például 500 ember felvételét tervezi a következő években.

A növekvő kereslet és a folyamatos technológiai újítások a hajóipari trendek komoly változását indították el az egész világon.

A katamaránoké a főszerep

A túravitorlásoknál megfigyelhető legmeghatározóbb tendencia a katamaránok iránti igény nagymértékű növekedése. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a katamaránok élettere rendkívül nagy, mivel a fedélzettel egy szinten van a szalon; míg az egytestű túrahajókon a cockpit és a szalon ketté van választva. Jónéhány gyártó elkezdte a katamaránok kedvelt tulajdonságait átvinni az egytestű hajókba. Erre jó példa a Beneteau Sense modellje, ahol a két szintet csak 3 lépcső választja el, illetve a Hanse Moody, ahol már egy szinten van a cockpit és a szalon. A katamaránok további előnye, hogy egyáltalán nem billegnek, ami nagyban javítja a komfortérzetet. A túra katamaránok magasabb méretosztályban indulnak, 38 láb a belépő szint ezen már 8-10 fő is elfér, akiknek a vízen töltött idő jelenti az élményt, a hajó irányítása nagyrészüket nem is érdekli.

A gyártók gyorsan alkalmazkodtak az új igényhez, a legtöbb vitorlásgyártónak már van saját katamaránja, viszont a kereslet olyan ütemben nő, amivel egyelőre nehezen tartanak lépést a nemzetközi hajógyártók, egyre több gyártó termelési kapacitásai vannak már lekötve. Míg korábban pl. egy Lagoon katamaránra pár hónap volt a várakozási idő például, ez ma 2 év is lehet.

A kényelem mindenek felett

Az élettér növelésére irányuló törekvés minden hajótípusnál megfigyelhető, de persze fontos, hogy ezzel párhuzamosan a menetteljesítmény ne csökkenjen. Egyes gyártók új hajótestet terveztek. A Beneteau például szélesítette hajóinak vízvonal feletti részét, így nagy és kényelmes tereket nyertek. Egyre fontosabbak a kényelmi funkciók és a szórakozást kiszolgáló eszközök, például a terasz, konyha és még a hűtőszekrény mérete is nagymértékben megnőtt, egyre több komfortfokozó- és multimédiás eszköz kerül a hajókra.

Jellemző tendencia, hogy a túrahajókon már csak 1-2 ember van, aki ért a vitorlázáshoz, a többiek vendégként vannak a fedélzeten, nem vesznek részt a vitorlás kezelésében. Tehát a vitorlások esetében fontos törekvés, hogy a hajón a vendégek a lehető legkényelmesebben érezzék magukat, ezért a legújabb modelleken a vitorlázáshoz kapcsolódó szerelvényeket, csörlőket, köteleket, kötélfogó tartozékokat az utastérből eltűntették és a kormány közelébe helyezték. Az új modellek most már teljesen a cockpitből és a flybridgből kezelhetőek. A Bali márka oldotta meg azt például, hogy minden egy kormányosi pozícióban van, onnan egy ember tudja a hajót kezelni, és egyetlen kötél sincs a vendégtérben.

Változó technológia

Az iparág számos újítása közül fontos megemlíteni, hogy a vákuum injekciós technológia bekerült a szériagyártásba, kiszorítva a hagyományos kézzel laminálási technológiát, amely túl munkaerőigényes és környezetvédelmi szempontból is problémás volt. Mivel ez egy nagyon pontos technológia, így szérián belül nincs különbség a bevitt anyag mennyiségében és a környezetvédelmi előírásoknak is meg tud felelni. (A gyártási technológiák változásáról lásd külön cikkünket a következő oldalakon!)

Elektronikai forradalom

A hajók elektronikai megoldásai is rohamtempóban fejlődnek, egyre több szolgáltatást, lehetőséget lehet kitenni a műszerekre, mindenütt megjelent az érintőképernyő, az okostelefonokhoz hasonlóan lehet már zoomolni, drag&drop funkciót használni. Természetesen a parti fejlődéssel párhuzamosan folyik a multimédiás eszközök használatának terjedése, a hajókon is van már bluetooth-os kapcsolat. Majdnem minden gyártónak van már az autopilot-hoz távirányítója, tehát már nem kell fizikailag a kormánynál lenni ahhoz, hogy a hajó irányát meg tudjuk változtatni.

Fókuszban az egyszerűbb kezelhetőség

Az elmúlt években terjedt el az önváltós fok, már nemcsak a nagyvitorla, hanem az orrvitorla is anélkül vált, hogy hozzá kellene nyúlni. A korábbi évekhez képest még inkább terjednek a segédhajtóművek, az orrsugárkormány és a farsugárkormány. A nagyobb hajókon IPS600 rendszer révén joystick-kal lehet irányítani a hajót, a kikötőbe is elektronikus vezérléssel tud beállni.

Terjednek az uszonyok

Pár évtizeddel ezelőtt nem volt nagy különbség a túra- és a versenyvitorlások között, mára ez is teljes mértékben megváltozott. A versenyvitorlások esetén megfigyelhető az a trend, hogy egyre extrémebb kialakításúak, egyre távolodnak a klasszikus vitorlásoktól. Inkább már „versenyautókra” kezdenek hasonlítani, kialakításuk és technológiájuk olyan messze került a kedvtelési célú hajókétól. Mind szélesebb körben alkalmazzák a gyártók az egytestű sporthajókon is a stabilizáló- (DSS) és emelőszárnyakat – mint például a Beneteau Figaro 3-as esetében. A foil, vagyis a víz alatti „szárny” kiemeli a hajótestet a vízből, ezáltal nagymértékben csökkentve a nedvesített felületet, vagyis az ellenállást, jelentősen növelve a sebességet.

Szétkapkodják őket

A katamaránok iránit kereslet olyan ütemben nő, amivel egyelőre nehezen tartanak lépést a nemzetközi hajógyártók. Ez elsősorban azzal magyarázható, hogy a katamaránok élettere rendkívül nagy, mivel a fedélzettel egy szinten van a szalon; a hajó egyáltalán nem billeg, ami természetesen nagyban javítja a komfortérzetet.

 

A vákuum injekciós technológia bekerült a szériagyártásba, kiszorítva a hagyományos kézzel laminálási technológiát – a képen egy Benetau Figaro 3-as gyártás közben. A hajó látványos emelőszárnyai egyben jól példázzák a versenyhajók új fejlesztési irányát is (másik képünkön)