A magyar vitorlázás történetében másodszor rendeznek aktív olimpiai hajóosztály számára világbajnokságot a Balatonon.  A szeptemberi világversenyen éremesélyekkel indulhat az idén remek formában lévő olimpikon vitorlázónk, Berecz Zsombor.

Nagyjából kilencven indulóra számít versenyt szervező Spartacus Vitorlás Egylet, a legeredményesebb magyar vitorlásklub. Az érdeklődésre jellemző, hogy már most, június elején, 13 nemzet 18 sportolója adta le végleges nevezését.

A versenyre megújul a földvári vitorlástelep: új vizesblokkot adtak át, és az EMMI támogatásával megújul, minden igényt kielégítő versenyközponttá válik a Spartacus műemlék klubháza. A versenyt Balatonföldvár városa is segíti, elsősorban infrastruktúrák és területek ideiglenes használati lehetőségével, továbbá egyik este vendégül látja a versenyzőket és családtagjaikat az új Hajózástörténeti Látogatóközpontban.

A világbajnokság programja:

Szeptember 1., péntek                   felmérés, nevezés

Szeptember 2., szombat                felmérés, nevezés, 18.00 megnyitó

Szeptember 3., vasárnap              felmérés, nevezés, 14.00 próbafutam

Szeptember 4-9., hétfő-szombat  versenynapok (terv szerint 10.00-tól)

Szeptember 10., vasárnap            10.30 medal race (első 10 helyen állónak)

12.00 döntő (a mezőny többi részének)

Az idei világbajnokságon nagy esélyekkel indul olimpikon vitorlázónk, Berecz Zsombor. Idén remek formában versenyez: az Európa-bajnokságon ötödik lett, úgy, hogy hajójának bosszantó műszaki hibája miatt csúszott le a medal race-ben az aranyérmet érő helyről…

Emellett 2. lett a rangos Princesa Sofia Kupán Palma de Mallorcán, majd medal race 2. hellyel 9. lett a hyeres-i Világkupán.

A június11-én véget ért santanderi Világkupán pedig három futamgyőzelme után az összetettben pontazonossággal lett ezüstérmes.

A hajóosztály hazai története bővelkedik kiemelkedő egyéniségekben. A hatvanas évek végén érte el első sikereit Fináczy György. 1971-ben EB bronzérmet, az 1972-es müncheni olimpián pedig, futamot is nyerve, nyolcadik helyet szerzett. Ő Berecz Zsombor példaképe, Zsombor engedélyt kért tőle a 40-es rajtszám használatára.

Atlantai finnes olimpikonunk, Litkey Farkas 2016-ban tizenkettedszer nyerte el csapatával a Balaton legendás vitorlás trófeáját, a leggyorsabb tókerülésért járó Kékszalagot, már jó ideje ő a legeredményesebb Kékszalag kormányos.

Ugyancsak finnezett korábban Fa Nándor hajótervező és –építő, óceáni szólóvitorlázó, aki 1993-as ötödik helye után az idén – 24 év után! – a nyolcadik helyen futott be saját tervezésű, hazai építésű hajójával a világ legkeményebb vitorlásversenyén, a kikötés nélküli földkerülésről szóló Vendée Globe-on.

Litkey Farkas és Fa Nándor későbbi vitorlázó-karrierjében saját elmondásuk szerint is szerepe volt a korábbi finnes éveknek.

A finn-dingi az 1952-es helsinki olimpia óta folyamatosan az ötkarikás játékok résztvevője – erre utal a nevében a „finn” szó. A dingi pedig uszonyos, könnyű kishajót jelent. 1949-ben tervezte a svéd Rickard Sarby az elől V-profilú, középen gömbölyded, hátul pedig kilaposodó, stabil – de erősebb szélben mégis könnyen megsikló egyszemélyes versenyhajót. Sokak szerint a finn dingi a hajóosztályok közül mentálisan és fizikailag is a legtöbbet követeli a sportolótól.

Óriási sportdiplomáciai siker, hogy kétszeres olimpikon finn vitorlázónkat, dr. Hajdú Balázst 2005-ben a Nemzetközi Finn-dingi Szövetség elnökének választották, és azóta is közmegelégedésre tölti be ezt a posztot.

A hajó adatai:
Hossz: 4.50 m
Szélesség: 1.51 m
Árboc: karbonszál erősítésű epoxi  (Az árboc anyaga kezdetekben fa volt, majd alumínium.)
Vitorlafelület: 10.2 m2
A vitorla anyaga karbon-kevlár erősítésű fólia, szeletekből összeállítva.

A világszínvonalú finn dingik négy legjelentősebb gyártója közül az egyik Magyarországon található: Antal Gábor műhelye Fóton készíti a Pata hajókat és a még kifinomultabb technológiát igénylő karbon árbocokat. A Pata Finn a 2017 Finn Gold Cup hivatalos charter hajó partnere.