Remek szezont zártak 2018-ban az 50-es cirkáló osztály mezőnyének tagjai – derült ki az MVSZ visszatekintőjéből.

Jó évet zárt a nagyhajós közösség, több versenyen rekordot döntött az induló és befutó hajók száma. A Magyar Vitorlás Szövetség annak érdekében, hogy szorosabbá tegye a hajóosztályokkal kialakított kapcsolatot és aktívabbá váljon a párbeszéd, most kíváncsi volt arra, hogyan látták a hajósok a szezont. Megkértük valamennyi nagyhajós osztály kapitányát, képviselőjét, mondják el, hogyan látták a versenyeket, milyen célokkal vágnak neki a következő időszaknak. Örömteli, hogy nagyon sok osztály élt a lehetőséggel. Sorozatunkban ismertetjük az osztályok, osztálykapitányok válaszait. Több hajóosztály után most az 50-es cirkálók osztálykapitánya, Farkas János összegzi a szezont.

A nagyhajós osztályok beszámolóit ismertető sorozatban szereplő cikkek annyiban rendhagyóak, hogy az osztályok, osztálykapitányok észrevételeinél indokolt esetben megjelentetjük a Magyar Vitorlás Szövetség álláspontját is és várható intézkedéseit, amelyek a nagyhajósok, versenyzők és túravitorlázók érdekeit szolgálják. A cikkek az osztálykapitányoktól kapott szövegek szerkesztett változatai, tartalmi szempontból lényegében azonosak az eredeti szöveggel. Érkeztek olyan beszámolók, amelyekben akadnak pontatlanságok, esetleges tárgyi tévedések, ezek a félreértések elkerülése érdekében nem szerepelnek a publikált cikkekben. A tavalyi MVSz-es versenyeken összesen 1539 hajó indult, ez 13 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A szóban forgó versenyeken 6787 vitorlázó vett részt, ami 16 százalékkal, 927 fővel haladja meg a 2017-es szintet. 

Egy klasszikus hajóosztály (az elsőt a múlt század harmincas éveiben – 1938-ban Balatonfüreden a Kenesét – építették), többségükben klasszikus korú kormányosokkal, akik ezt a remek konstrukciójú, elegáns, szemet gyönyörködtető, erős és gyenge szélben egyaránt jól vitorlázható típust nagy szeretettel használják. És ez nem véletlen, hiszen a Balaton egyik leglátványosabb hajója – különösen, amikor teljes vitorlázatával pompázik.

A flotta fejlődése töretlen, néhány évvel ezelőtt is épült új hajó (Indián), nem beszélve a felújításokról. A vitorlázók felismerték, hogy megéri újjáépíteni a korábban épült hajókat, hiszen azok a hajózás sajátos történelmi korszakát szimbolizálják, kulturális értékkel bírnak. Ilyen jelentős megjelenítése ennek a törekvésnek a Fortuna, Budapest, Délibáb, Equinoxe, Kenese, Pupi, Esthajnal hajók.

Az osztály a balatoni vitorlás élet aktív résztvevője, az első bajnokságot 1941-ben a Délibáb nyerte, 1948-ban hirdettek osztálybajnokságot, ekkor már egységesen „V” jelzés alatt. Ezt a logót viseljük ma is, kiemelkedő részvétellel a tradicionális versenyeken. Tevékenységünk hosszú idő óta eleget tesz az osztályszintű elvárásoknak, így volt ez az idei sikeres szezonunkban is. A flottából sokan rendszeresen és kötetlenül túráznak a tó mindkét medencéjében az egész idényben, ezzel is népszerűsítve ezt az életformát.

A közeli és távolabbi jövőben sem szeretnénk semmi extrát, csak azt és olyat, amit az összes vitorlás sporttársunknak is kívánunk: jó szelet, jó egészséget, sok-sok boldog és biztonságos vitorlázást, tartalmas és meghitt vitorlás találkozókat. Ebben segítségünkre lehet az MVSz, természetesen a költségek növelésének elkerülésével.

És a végére egy nagyon jó hír: az EGIS SE 2019-ben felújítja a régebben Scutamil-C, jelenleg JOVITÁL néven futó 50-es cirkálóját.

A munkálatokat Cittel Lajos műhelyében végzik. Céljuk, hogy a sok szép vitorlázást, versenyt, sikereket látott cirkáló megújulva vágjon bele a 2020-as versenyévadba az egyesület színeiben, fedélzetén EGIS SE tagokkal. Nagy teher az anyagi háttér létrehozása, de a mezőny a klub versenyeit támogathatja a hagyományos EGIS Kupán (2019. 06. 22-23.), és a klub egy vadonatúj regattáján, a Balatoni Évadnyitó Pályaversenyen (2019. 05. 12.) való részvétellel.