Jól szerepeltek a magyarok a Melges 24-vb-n

Melges 24
A világon már közel 30 országban van a Melges 24 hajóosztálynak aktív flottája, akik közül 20 ország 114 hajója vett részt a nemrég megrendezésre került Melges 24-világbajnokságon. Június 1–6. között a szardíniai Porto Cervo kikötője adott otthont a gyorsan fejlődő, de már most is a legnépszerűbbnek számító One Design osztály nemzetközi találkozójának, ahol a Litkey Árpád kormányozta magyar Team Proximo is rajthoz állt, a hazai, olasz flotta pedig több mint 40 hajóval képviseltette magát.

11. világbajnokság, 114 induló
A Volvo szponzorációja segítségével megrendezett regatta az osztály 11. világbajnoksága volt, ahogy egy ideje már megszokhattuk, rekordlétszámú induló egységgel. A 114 fős mezőny már önmagában is garantálta a látványosságot és a versenyhangulatot. Az eseményen szokás szerint világbajnokot avattak a Nemzetközi Vitorlásszövetség vitorlázókategorizálása alapján, azaz profi és amatőr kategóriákban. Az utóbbiban kizárólag olyan versenyző indulhatott, aki a vitorlázást csak hobbiként űzi, azaz semmiféle jövedelemre nem tesz szert a vitorlázás kapcsán (tehát nem lehet fizetett versenyző, edző vagy vitorlaszabó, illetve hajóépítő sem). A profiknál a határok nincsenek megszabva, itt indultak többek között Amerika kupás vitorlázók (Flavio Flavini, Lorenzo Bressani stb.), olimpiai hajóosztályok világ- és Európa-bajnokai (Gabrio Zandona, Nicola Celon stb.), és egyéb hírességek is erősítették a mezőnyt. Fontos, hogy a csapatok együtt állnak rajthoz, így mindenki együtt versenyez, és ez adja az igazi élményt, a hangulatot a parton és a vízen egyaránt.
A közös (amatőr és profi) versenyzés békés egymás mellett élése csak egy a sok indok közül, aminek a Melges 24 „high performance one design” hajóosztály erőteljes fejlődése köszönhető. A hajóosztály versenyeinek profi szervezése is vonzó a vitorlázók számára, hiszen például úgy, mint az olimpiai osztályok esetében, a mostani vb-n is volt kétnapos előverseny és edzőfutam is. Mindez lehetőséget biztosított a helyszín és a mezőny megismerésére, és hozzásegítette a résztvevőket ahhoz, hogy ne csak a verseny vége felé érezzenek rá a helyre és a mezőnyre. A hajók felmérése is fontos szerepet kapott a verseny előtt éppúgy, mint a csapatok mérlegelése. A Melges 24-eseken a csapat összsúlya nem haladhatja meg a 360 kg-t, ami azt jelenti, hogy egy hajón általában 4-5 fővel vitorláznak. A magyar csapat legénysége Litkey Zsolt, Pál Gaszton és Beliczay Márton voltak, akik testsúlyukat összehangolva Litkey Árpival, 356 kg-mal mérlegeltek a verseny előtti napon.
A népes mezőnyben olyan további hírességek is szerepeltek, mint Harry Melges, a hajóosztály szülőatyja; Bruno Jourden, aki éppen a Transat-versenyek közötti kikapcsolódást kereste vagy az észtek olimpiai bronzérmese, az ex 470-es vitorlázó Tonu Toniste. De nem csak vitorlázóhírességeket ejtett rabul a Melges 24. Az idei vb-n is rajthoz állt az olimpiai bajnok síző, Lasse Kjus is, aki miután viszszavonult a sípályákról, 2 éve saját Melges 24-esével keresi a számára megfelelően magas adrenalin-szintet biztosító Melges-regattákat.

 

phoca_thumb_l_05_2

 

Küzdelem két csoportban
A küzdelem, tekintettel az indulók nagy számára, két pályán zajlott, és ennek megfelelően az olimpiai osztályokban már jól ismert selejtezős rendszer is szerepet kapott. Az első három nap után a mezőnyt arany és ezüst csoportra osztották, így is egy-egy pályán közel 60 hajó versenyzett. Árpiék remekül éreztek rá a ritmusra, többen fel is figyeltek a „magyar csodára” és egységük hamar szóbeszéd tárgya lett: aki ezen a rendezvényen az ötoldalas eredménylista első oldalára tud kerülni, arra már figyelnek a többiek. Az első 6 futamot követően a mezőny első felében voltak, így az aranycsoportban folytathatták a vb-t, ahol további 6 futam várt rájuk.
Az arany és ezüst csoportban zajló küzdelmek további kihívást is rejtettek, mivel az itt futott első három futamban gyakorlatilag alig volt 20 csomó alatt a szél. A 30 csomó sem volt ritka a pöffök tekintetében, a futamok alatt a fotósok nem győzték kattogtatni gépeiket, és azon versenyeztek, hogy ki tud közelebb kerülni a hajókhoz a bójavételeknél. A látványt nem csak az időnként 7-esre hízó szélben rohanó Melges 24-esek adták, hanem az is, hogy a bójavételeknél gyakorlatilag olyan sűrűn pörögtek a csapatok, mint nálunk a rajtvonalakon szoktak. A célbírónak is komoly szerepe volt, az időnként egyszerre 3-4 befutóra érkező hajó közül lássa a megfelelő sorrendet. Az erős szél sajnos Árpiéknak nem kedvezett, ebben nem volt még elég tapasztalatuk. Nehezen találták a megfelelő állításokat, így rossz sebességre panaszkodtak az erős szeles napokon.

Eredmények
A dobogóra sokan pályáztak mind a profi, mind az amatőr kategóriában. A legsikeresebb csapat a profiknál a Lorenzo Bressani kormányozta Uka Uka Racing lett, ők 12 futam alapján 1 kiesővel és 39 ponttal szerezték meg a világbajnoki címüket. Bressani már számos osztályban volt világbajnok, többek között a J-24, Mumm 30 és Farr 40 osztályokban. Az Uka Ukát 71 ponttal követte a Pilot Italia Alberto Bolzannal a kormánynál. A dobogó harmadik fokára az Alina Helly Hansen csapata állhatott Luca Valerióval, ők 80 ponttal fejezték be a versenyt, a dobogóról mindössze három ponttal csúszott le a Flavio Flavini kormányozta Blu Moon csapata. A hazánkat képviselő Team Proximo remek hajrával összetettben a 28. helyen végzett a 114 hajót számláló mezőnyben: ahhoz képest, hogy alig hat hónapja vitorláznak a hajóosztályban, eredményük figyelemre méltó.
Az amatőrök, azaz „Corinthian Crew” között a legjobbnak az Oyvind Peder Jahre kormányozta norvég Terra Eindomsmeglng bizonyult, ők 14 ponttal előzték meg a második helyezett amerikai Bruce Ayres csapatát. A harmadik helyen a 2006. évi amatőr világbajnok francia Bouyges Telecom csapata végzett Jean-Francois Cruette vezetésével, a legjobb amatőr csapat a profikkal összetett mezőnyben a 20. helyen végzett.

 

phoca_thumb_l_05_3

 

 

Képgaléria: