Sokan bátorodhattak fel a hosszú indiánnyár után, hogy még télen is hajózzanak. Persze az idő már csípősebb, így fűtésre is szükségünk lesz. Íme, néhány megoldás a hideg ellen!

Szöveg és kép: Vitorlázás Magazin

A kikötőben megteszi egy pár ezer forintos elektromos fűtőkocka is a hideg ellen, de az úgy tekeri a villanyórát, hogy aligha ésszerű megoldás inverterrel kint a vízen is használni, mert hamar lemerülhet az akksink. Nézzük, milyen professzionális megoldások jöhetnek szóba a hajó fűtésére!

Minden fedélzeti fűtésrendszer égési folyamaton alapulva működik, hiszen ezeket elsősorban tengeri felhasználásra fejlesztették ki (a hajó akkumulátorának energiája túl értékes ahhoz, hogy melegítésre pazarolják). Alapvetően választhatunk a kis camping-gázpalackokról működő PB-rendszerek és a dízelt fogyasztó kályhák közül. Beszerelésük nem ördöngösség, de jobb, ha szakemberre bízzuk, mivel az égéstermékek kijuttatása a kabinból nem játék.

A választásnál ne csak az árakat nézzük, legalább olyan fontos a rendszer későbbi fenntartásának költsége, mint a beszerzési ár, ezért nem elhanyagolható a fűtésre felhasznált gáz vagy dízelolaj mennyisége sem. Persze, választás előtt először is azt érdemes átgondolnunk, hogy olyan rendszert szeretnénk, amellyel néhány héttel meghosszabbíthatjuk a szezont, vagy alaposan fel akarjuk készíteni a hajót a téli időszakra is. Hiszen van már jó néhány olyan kikötő, amely fagymentes, így egyre többen hajóznak a leghidegebb évszakban is. Ha csatlakozni szeretnénk hozzájuk, érdemes profi fűtésrendszert választanunk, hiszen ez sokat tehet hozzá a komfortérzetünkhöz.

Ezt a döntést mindenkinek magának kell meghoznia – de abban igyekszünk segíteni, hogy megnéztük, milyen rendszereket lehet beszerezni manapság, mit tudnak, és mibe kerülnek.

 

Airtronic D2, D4

Az utóbbi idők slágerterméke az Aitronic kisebb hajókra ajánlott D2-es, illetve nagyobbakra való D4-es sorozata. A naponta hozzávetőleg 4-7 liternyi olajt fogyasztó rendszer felxibilis csőrendszeren keresztül nem csak a szalont, hanem minden kabint külön-külön tudja melegíteni. Az egyes légbefúvó nyílások lezárhatók, így ezekkel helyi szinten is szabályozható a hőmérséklet a központilag termosztáttal vezérelt rendszerben.

Teljesítmény: 2,2 kW-4,4 kW
Ára: 2500-6500 EUR

 

 Webasto Air Top

Az autóiparból sokak számára ismerősen hangzik a Webasto neve, hiszen a cég régóta foglalkozik állófűtés-rendszerekkel. Hajókra szánt egysége is a négykerekűek világából ismert rendszeren alapul: egy izzító gyertyát melegít fel kb. 20 Amperrel az üzemanyag égetéséhez. Az áramfelvétel csak indításkor ilyen nagy, utána visszaesik, és szinte csak a levegő befújásához és keringetéséhez szükséges 1-2,5 Amperrel kell számolnunk, amit simán elbír a 12V-os akkumulátor. Az égőfejet nem árt takarítani, de a gyártó szerint nincs szükség éves karbantartásra.

Teljesítmény: 2 kW
Ára: 1800 EUR-tól

 

Dometic Origo 5100

Ha csak néhány héttel szeretnénk meghosszabbítani a vitorlázó szezont, vagy egyszerűen nem szeretnénk sokat költeni az amúgy egyébként ritkán használt fedélzeti fűtésre, akkor a Dometic Origo 5100-as lehet a tökéletes választás. Ez az alkohollal működő, kis hordó-grillekre emlékeztető dizájnú szerkezet nem igényel külön égéstermék-kivezetést és bárhová tehetjük, ahol stabil helye lehet. Nem keringeti a levegőt, nem szabályozható vele kabinonként a hőmérséklet – de egyszerű és olcsó.

Teljesítmény: 1,5-2 kW
Ára: 200 EUR-tól

 

Refleks

Ha azt tartjuk a legfontosabb szempontnak a fedélzeti fűtőrendszer esetében, hogy a lehető leghamarabb melegítse fel a hajó belterét, akkor a dán Reflkeks állókályhái a legjobb választások, amelyek akár 5,8 kW-os teljesítményre is képesek. Ennek persze ára is van – már ami a fogyasztás illeti, hiszen nem bánnak túl takarékosan a dízel-készletünkkel. A szerkezet megfizethető ára még senkit se csábítson el: ezt az egyik legnehezebb beépíteni, külön friss-levegő és kipufogócső illeszkedik hozzá, jól szellőző helyre kell tenni – és csak egy légteret melegít.

Teljesítmény: 1,4-5,8 kW
Ár: 1200 EUR-tól

 

Propex

PB-gázzal működő rendszereket kínál a brit Propex 2, illetve 2,8 kW-os kivitelben Ezeket a hajó konyhájának campinggázpalackjáról üzemeltethetjük – illetve a kisebbik egység parti áramról is működik. Ami nem hátrány, hiszen a gázos rendszerek fogyasztása nem éppen csekély (ez az egyik fő hátrányuk), hiszen a kisebbik egység is 19 óra alatt kiüríti a palackot. Ugyanakkor egyszerűen beszerelhetők, hőlégfűvásosak (vagyis keringetik a meleg levegőt), ráadásul ezeknél a szén-dioxidon és a lecsapódó vízen kívül nem keletkezik más égéstermék, így kevésbé terhelik a környezetet és szinte szagtalanok.
Teljesítmény: 2-2,8 kW
Ár: 750 EUR-tól

 

Wallas 22 DT

A finnek tudnak egyet s mást a hidegről és fűtésről (elég csak a szaunáikra gondolni) – no meg a hajózásról is, nem csoda, hogy a Wallas termékei nagy elismerést vívtak ki a piacon. A DT22-es sorozat dízellel vagy parafinolajjal egyaránt működik. Nagyon csendes és csekély fogyasztású, ami elsősorban a gyártó által „laminar” égésnek nevezett, nagyon precízen szabályozott üzemanyag/levegő aránynak köszönhető. Indításkor ennek is brutális az áramfelvétele, de működés közben aztán csekély az áramfogyasztása. Ez is hőlégfúvásos, keringetős rendszerű, termosztáttal vezérelhető. Kiegészíthető egy távirányítós rendszerrel is, amelynek segítségével okostelefonról is szabályozható.
Teljesítmény: 2,2 kW
Ár: 2100 EUR-tól