Példátlan mértékben pörgött fel a luxusjachtok iránti kereslet a válság óta. Soha korábban nem adtak el annyi méregdrága csúcs-játékszert, mint az elmúlt években. A jelenség persze nem korlátozódik kizárólag a jachtokra, de a luxusipar robbanásszerű fejlődésének leglátványosabb eleme mindenképpen ez. 

Szöveg: Lénárt Attila

Néhány évtizeddel ezelőtt még nem volt igazán jellemző, hogy a leggazdagabb társadalmi réteg tagjai luxushajókkal villogjanak. Ezek ugyanis nem voltak alkalmasak arra, hogy demonstrálják tulajdonosaik jómódját. A távoli kikötőkben vagy az óceán közepén nem látták a barátok (és vetélytársak) ezeket a méregdrága játékszereket. Az internet és a közösségi média azonban gyorsan látható közelségbe – és így divatba is – hozta őket. A távközlés fejlődésével már a nyílt vízen sem kell lemondani az üzleti ügyek viteléről, a navigáció pedig a korábbihoz képest a hatévesek szintjére egyszerűsödött a GPS-ek korában. Ugyanakkor a hajókkal könnyen el is lehet tűnni a mindenhová elérő nyilvánosság elől, el lehet velük jutni olyan helyekre, ahová csak keveseknek sikerülhet – és ezek is olyasmik, amiket sokan szívesen mesélnek a barátaiknak. Gyorsan összefoglalva ezek a legfontosabb társadalmi okai annak, hogy mitől lett néhány évtized leforgása alatt olyan népszerű luxusjachtot tartani.

Húszmilliárd dolláros üzletág

A CNN 2016-os adati szerint 4476 szuperjacht van manapság forgalomban a világon. Több mint négyszer annyi, mint 1997-ben. És akármeddig nőhet még a piac. A leggazdagabbak költési szokásait kutató Wealth-X és a Camper and Nicholsons International nemzetközi chartercég közös tanulmánya szerint jelenleg 200 000 szupergazdag család van a világon legalább évi 30 millió dolláros jövedelemmel. Ezekből 55 ezer jövedelme pedig meghaladja a 100 millió dollárt is. Tehetős vevőből tehát van bőven. És megrendelésből is, hiszen a tanulmány szerint 2013 és 2015 között 455 új szuperjachtot adtak át és újabb háromszázat rendeltek meg. A kutatás szerint a szupergazdagok évente 20 milliárd dollárt költenek hajók vásárlására, fenntartására és használatára. A hajók átlagos értéke 10 millió dollár. A 4476 szuperjachtból 1512 értéke haladja meg a 100 millió dollárt. 2015 második félévében és 2016 első felében (vagyis 12 hónap alatt) összesen hétmilliárd dollárt költöttek a világ leggazdagabbjai új luxushajók beszerzésére.

A luxusjachtok rohamos terjedését mi sem mutatja jobban, mint az a jelenség, amelyről a Florida Herald számolt be: alig nyílt meg Miami Beach legújabb, legexkluzívabb kikötője 2016 februárjában, máris 800 millió dollárnyi összértékű hajó ringatózott a vízén.

És mennyi, de mennyi elegáns új kikötő van még a világon!

Minden jól fogy, ami drága

Persze, nemcsak luxushajókból adnak el rengeteget és egyre többet évről évre. Az évente kiadott Bain Luxury Study, amely a világ exkluzív termékeinek értékesítését és az azokra jellemző trendeket vizsgálja a 2016-os jelentésében azt írja: példátlan növekedés zajlik a 2007/2008-as gazdasági válság óta a luxuscikkek piacán. A legdrágább holmik gyártói olyan hegymenetbe kezdtek, amelyre nem volt még példa. Az elemzőintézet saját adatai szerint a megajachtok (vitorlások és motorosok) eladásai például 2009 óta kétszeresére növekedtek (194-ről 412-re 2016-ban). A legfényűzőbb autókból és a ritkaságszámba menő szupersportkocsikból pedig négyszer (!) annyit vásároltak 2016-ban, mint a válság előtt.

De nem csak a százmillió dollárnál nagyobb értéket képviselő luxusjachtokból (a terminológia ezeket illeti a szuperjacht névvel) és az ötszázezer dollárnál drágább csúcssportkocsikból adnak el jóval többet, mint azelőtt. A Bain Luxury Study jelentős növekedésről számolt be szinte minden szegmensben. A luxusvendéglátás például 4, a személyes kiadások (ide tartoznak a ruhák, a parfümök, a szórakoztatóelektronikai termékek és az órák is) 3 százalékkal nőttek. Ezek az adatok kevésbé sokkolóak – csakhogy itt nem majdnem egy évtized, hanem csupán egyetlen esztendő alatt bekövetkezett növekedés mértékéről számoltak be!

Jól jelzi, hogy bőven van még növekedési potenciál a luxushajók szegmenségben a Bain Luxury Study adatsora (lásd infó-grafikánkat!), amelyből kiderül, hogy az éves szinten egy billiárd (!) dolláros luxusipar teljes forgalmának elég csekély részét, alig hétmilliárdot teszik ki a hajók. Ma még – fűzik hozzá a jelentés készítői.

A teljes cikk a Vitorlázás Magazin november 30-án megjelent, 2017/6-os számában olvasható! Keresse a Relay/Inmedio újságárusoknál, valamint a Shell és az OMV töltőállomásain!