Nem tülekednek a résztvevők az Amerika Kupa 2021-es viadalára: a nevezési határidő lejárta előtt két hónappal a címvédő új-zélandiakon kívül eddig még csak három csapat indulása biztos.

Szöveg: Vitorlázás Magazin, Fotó: Emirates Team New Zealand

Aligha számolt a címvédő új-zélandi csapat azzal, hogy rajtuk kívül csupán hárman állnak rajthoz a következő Amerika Kupa viadalon. Vagy mégis? Ezért találtak ki olyan radikálisan új hajóosztályt, amellyel még senkinek sincs tapasztalata – és amelyet igencsak költséges kifejleszteni? Mindenesetre tény, hogy a jelentkezési határidő lejárta előtt alig több mint két hónappal alig akad jelentkező a 75 lábas, forradalmian új, repülő egytestű hajókkal vívandó viadalra. A címvédőkön kívül csak Ben Ainslie INEOS Teamje, a New York Yacht Club American Magic névre keresztelt gárdája és az új hajóosztály tervezési folyamatába bevont olasz Luna Rossa indulása biztos.

A franciák még küzdenek

Nem adta még fel a reményt Franck Cammas francia csapata sem: még dolgoznak a terveiken, de nem jelent jót, hogy április óta nem tudtak más névadó szponzort találni a névadó Groupama kiszállása óta. „Még decemberig keressünk névadó partnert, addig folytatjuk a munkát” – jelentette ki Cammas. Nem tette hozzá, de egyértelmű, mi lett volna a folytatás: ha november végig nincs névadó (vagyis: pénzt adó) partnerük, akkor ennyi volt.

Más egyelőre nincs a láthatáron – és az amerikai csapatot erősítő veterán Dean Barker nem is nagyon számít már másokra. „Sok oka lehet annak, hogy mennyi csapat jelentkezik, de szerintem elsősorban a hajóválasztás az oka annak, hogy nem tülekszik annyi csapat, mint amennyire néhányan számítottak” – vélekedett az új-zélandi vitorlázó.

Az új hajók miatt?

A címvédő kiwik elképzelései alapján a 37. Amerika Kupa-viadalt olyan egytestű hajókkal vívnák, amelyek a korábban használt katamaránokhoz hasonlóan uszonyokkal emelkednének ki a vízből, és még elődeiknél is gyorsabbak és fordulékonyabbak lennének. Mint arról korábban beszámoltunk, a többtestű hajók ellen elsősorban az szólt, hogy rendkívül balesetveszélyesek voltak, ráadásul sokak szerint azok fejlesztése nem vitte volna előbbre a hajóipart. Ezzel szemben az új, T-alakú, leginkább tappancsokra emlékeztető foilerekkel repülő AC75-ösök olyan technológiát jeleníthetnek meg, amely átültethető a hétköznapi vitorlások leendő dizájnvilágába is.

A hajók tervezése (természetesen) már nagyban folyik – mint azt a foilerek teszteléséről készült videó is bizonyítja.