Még hogy elmúltak már azok a szép nyolcvanas évek, amikor mindenki magának épített hajót? Nos, ez még ma sem példátlan. A dolog nem kilátástalan, de nem is egyszerű. A technikai részletektől eltekintve most a kérdés szabályzási oldalát tekintjük át állandó jogi szakértőnk, dr. Csicsely Tamás segítségével.

Szöveg: dr. Csicsely Tamás Fotó: Vitorlázás Magazin archív

Saját hajót építeni komoly és szép kihívás – és az erre vállalkozók előtt álló feladatok közül a lajstromozás lesz a könnyebb „munkafázisok” egyike. A hajók műszaki megfelelőségét és magyar lajstromozását különböző rendeletek szabályozzák, amelyekről e hasábokon már sok szó esett. A kedvtelési célú vízi járművek alapvető biztonsági követelményeiről szóló NFM rendeletben találjuk a saját, egyedi építésű hajók műszaki megfelelőségi követelményeit. Mielőtt elmerülnénk a jogszabályokban, előzetesen egy kérdést érdemes tisztáznunk: hogy az építendő vitorlás lajstromköteles lesz-e.

Hét méter alatt nem is hajó

A néhány éve életbe lépett új szabályozás szerint amennyiben a hajótest hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete pedig a 10 négyzetmétert nem éri el és – ha motorral rendelkezik – motorteljesítménye legfeljebb 7.5 kilowatt, úgy vízközlekedésről szóló törvény szerint csónaknak minősül, nem szükséges hajólajstromban szerepelnie, nincs hajólevele és a vezetéséhez nem kell kishajó vezetői engedéllyel sem rendelkeznünk. Ebben az esetben egyszerűbb dolgunk van, az elkészült vitorlás egyből használható. Az eredet későbbi igazolása miatt érdemes egy ügyvéd előtt tett építői nyilatkozatot készíteni, ahol rögzítjük a műszaki paramétereket, és a hajónak természetesen biztonságosnak és technikai oldalról hajózásra alkalmasnak kell lennie, de a kötelező felszerelések birtokában más dolgunk már nem lesz.

Öt évig nem adhatjuk el

A fenti méretet meghaladó, lajstromköteles hajók esetében azonban egy speciális hatósági eljárást követően kerülhet sor a hajólevél kiállítására. Az eljárás kérelemre indul, ahol a lajstromozási illeték és szemledíj befizetése mellett csatolnunk kell a hajózási hatóság által előírt iratokat, fényképeket, nyilatkozatokat. Fontos tudni, hogy a lajstromozás után a saját célra épített hajónkat 5 évig nem fogjuk tudni értékesíteni, ugyanis a hajó tulajdoni lapjára elidegenítési tilalmat jegyez be a hatóság automatikusan. A rendelkezés hátterében Uniós piacvédelmi célok állnak, annak érdekében, hogy a költséges gyártói típusengedélyeztetés és CE tanúsítvány – Uniós gyártói megfelelőségi tanúsítvány – nélküli, kvázi „egyszerűsített” eljárásban valóban csak saját használatra épített hajók kaphassanak hajólevelet.

Csak pár papír…

Amennyiben az 5 éves korlátozás nem okoz gondot, beadható a kérelem. Ehhez szükségünk lesz egy részletes hajóépítői – tulajdonosi – nyilatkozatra, illetve a CE tanúsítványt pótló hajómérnöki tanúsítványra arról, hogy a hatóság által előírt kritériumok szerint a hajó megfelelő, és biztonságos hajózásra alkalmas. Ehhez általában szilárdsági számítások, és szabvány szerinti döntéspróbák szükségesek, amelyeket a hatósághoz akkreditált hajómérnök jogosult elvégezni. A hatóság egy rendes műszaki szemlén is meggyőződik a hajó alkalmasságáról, és arról, hogy az ún. 5. számú felszerelési jegyzék szerinti kötelező felszerelésekkel rendelkezik. Ha mindent rendben találnak, kiállítják az érvényes hajólevelet, és az önfeledt kikapcsolódásnak nincs akadálya.