Nem csak a balatoni vitorlázás fejlesztését támogatja a kormány: elindult a Tiszán is a programturizmushoz kapcsolódó nyaralóhajózási program.

Összesen 20, 10-15 méteres dízelmeghajtású hajó érkezik a Tiszára és a Bodrogra a Magyarországi Nyaralóhajózás Program keretében 2020-ig. A MAHART Zrt. 1,51 milliárd forintért vásárolja meg az Aktív Magyarország Kormánybiztosság segítségével a közbeszerzési eljáráson kiválasztott Constructions Nautiques Nicol’s Yacht hajóit. Az összesen 4,6 milliárd forintos programhoz a kedvtelési célú hajózás fejlesztéséhez kapcsolódó kikötők kialakítása is tartozik.

Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában rendkívül népszerű családi nyaralási forma a különböző folyókon, csatornarendszereken való hajózás. Ennek a hazai alapjait teremtenék most meg a Felső-Tisza és a Bodrog festői tájain, ahol eddig csupán néhány cég kínált bérelhető hajót. De az érdeklődés élénkítését nem csak a MAHART bérhajóinak megjelenésétől és a kikötők kiépítésétől várják, hanem egy fontos jogszabályi változástól is. A terv szerint ugyanis az új hajókat kishajóvezetői engedély nélkül is ki lehet majd bérelni a Felső-Tiszán és a Bodrogon.

A program indulásáról tartott sajtótájékoztatón Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos elmondta: „A hajóvezetői engedély-mentes nyaralóhajózás jelenleg 14 európai ország kijelölt vízterületein lehetséges, sok ezer kilométer hosszan. A vízi turizmus fejlesztése mindenütt a kerékpáros, kajakos és lakóautós fejlesztésekkel együtt zajlik, ezért a nyaralóhajózáshoz egyéb aktív kikapcsolódási lehetőségek is illeszkednek: a környék bejárása kerékpárral, úszás-strandolás, kajakozás, horgászat, golfozás, lovaglás, kirándulás, melyek fontos szerepet játszanak a szabadidő aktív, tartalmas eltöltésében.”

Elsőként az induló hajópark beszerzésére kerül sor a többi európai országban már bevált hajótípusok közül. Ezzel egy időben a kikötési pontok és parti létesítmények kialakítása is megindult. A szabadidős hajózás életre keltése érdekében húsz helyen létrehozásra kerülő közcélú kikötési pontok és kulturált parti létesítmények nem kizárólag a nyaralóhajózás érdekében, hanem minden vízijármű számára (kishajók, kajakok, kenuk stb.) jönnek létre. A program célja a vízi élet felpezsdítése, hiszen a kelet-magyarországi folyókon már most is jelentős kajak-kenu és kerékpáros fejlesztések zajlanak, illetve zajlottak az elmúlt években. Ezekhez kapcsolódnak a mostani vízi fejlesztések. Hozzátette, hogy a pontszerű fejlesztések helyett a víz természetes módon kapcsolja össze a régió településeit, így Sátoraljaújhelytől a Tisza-tóig az egész területet egy egységként kell kezelni.

Sikeresen beszerzés

A Mahart Zrt. vezérigazgatója, Sztilkovics Szávó elmondta: lezajlott a műszaki környezet előkészítése és koordinálása a hajók közbeszerzési eljárásának lefolytatásához, és 2018. december 15-én lezárult a nyaralóhajók beszerzése. A kikötői infrastruktúra közbeszerzési eljárásához szükséges műszaki, engedélyezési, jogi környezet előkészítése (környezeti hatástanulmány, vízjogi engedélyeztetések, közmű egyeztetések) megtörtént, a tervezési folyamat lezárult, a létesítési engedélyek rendelkezésre állnak. A kiskikötők és a kiskörei báziskikötő megvalósításának közbeszerzését 2018. december 20-án kiírták.

A hajókról

A program keretében 10 + 10 nyaralóhajó (8 db 2 kabinos, 4 db 3 kabinos és 8 db 4 kabinos) kerül vízre két ütemben. A közbeszerzésen nyertes Constructions Nautiques Nicol’s Yacht francia hajógyártó az elmúlt évtizedekben több mint 600 speciális nyaralóhajót gyártott az európai vizekre. A hajók hossza 10-15 méter közötti, merülésük 1 méter. Teljesítményük maximum 100 LE, holtvízi sebességük legfeljebb 15 km/h. Felszereltségük: nappali, kétágyas kabinok, meleg vizes belső zuhanyzó/WC, felszerelt konyha, fűtés, napozóterasz, fedélzeti ülőbútorok, fürdőplatform, belső és külső kormányállás.