A nagy sikerű 2017-es düsseldorfi boot szakvásárt és a seregszemle utáni eredményes üzletmenetet követően nagyon derűlátóan vágott neki a vízisportok ágazata Németországban szezonnak. A nagyratörő várakozások teljesültek is. A 2017-es évben több mint 2 milliárd euróval rekordösszegű árbevételre számítanak az ágazatban a tengeri hajózási sportokhoz kapcsolódó árukból és szolgáltatásokból.

Dübörög a vízisportok ágazata – így lehetne összefoglalni a német Vízisport-ipari Vállalatok Országos Szövetségének 2017 közepén megjelent konjunktúra-felmérésének eredményeit. A válaszadó vállalatok 86,6 százaléka értékelte pillanatnyi üzletmenetét ugyanolyan jónak vagy jobbnak a tavalyi évhez viszonyítva. Ez a legmagasabb érték a 2008-as pénzügyi és gazdasági válság óta – derül ki a düsseldorfi hajós seregszemle szervezőjének anyagából.

Nemzetközi viszonylatban is egyértelműen érzékelhető a lendület. Az euró-övezetben már az egymást követő ötödik évben mérnek gazdasági növekedést. A Földközi-tenger menti, válsággal sújtott országokban, bár kisebb mértékben, de szintén érzékelhető a gazdasági helyzet javulása. Olaszországban például a bruttó hazai termék (GDP) 2017 első negyedévében az előző negyedévhez viszonyítva 0,2 százalékkal nőtt, bár ez az érték jóval alacsonyabb mértékű, mint a Németországban mért 0,5%. Az Európai Unió bizottsága a 2017-es év egészére a bruttó össztermék (GDP) 1,6 százalékos növekedésre számít az euró-övezetben.

A javuló gazdasági helyzet az európai vízisport ágazatnak is javára válik. Egyre inkább bíznak a kedvező gazdasági fejlődésben, ami szárnyakat ad a lakossági fogyasztásnak.

A vízisportokhoz kapcsolódó gazdasági ágazat fejlődése Németországban szintén lépést tart az általános gazdasági fejlődéssel. A gazdaságkutató intézetek többsége a tartós ütemű konjunktúra ellenére felfelé módosította előrejelzését. Az Ifo intézet például a 2017-re vonatkozó növekedési előrejelzését 1,5-ről 1,8 százalékra, a jövő évre vonatkozót pedig 1,8-ról 2 százalékra emelte. A fogyasztók vásárlási kedve töretlen. A kedvező konjunkturális helyzet tükrében a fogyasztók körében várt jövedelem-növekedés vélhetően tovább növeli a belpiaci keresletet és kamatok hiányában aligha gyarapíthatja a lakossági megtakarításokat.

Pozitív tendencia a piac valamennyi területén

Különösen kedvező, hogy az ágazat valamennyi szegmensében tetten érhető a töretlen növekedési tendencia – bár eltérő mértékben. A élen változatlanul a „szervízszolgáltatások és karbantartás” területe áll. A válaszadó vállalatok egyike sem számolt be árbevételének az előző évhez viszonyított csökkenéséről: 100% elégedettségnél többet kívánni sem lehet. A hajótulajdonosok száma évek óta emelkedik, ők pedig féltett kincseiket inkább szakcéggel tartatják karban, semmint saját maguk ügyködjenek rajta.

A piaci szegmens sikerének azonban megvan az árnyoldala is. Számos vállalat ma már elérte kapacitásainak határát. Ez a szezon alatt szűk keresztmetszetet jelent, beérkező megbízásokat kell visszautasítani, ami elégedetlenséget szül a megrendelők körében. A növekvő igény kielégítéséhez további, megfelelően képzett műszaki szakemberre lenne szükség, mely ilyen rövid idő alatt nem megoldható.

A további piaci szegmensben is túlnyomórészt derűlátóan elégedettek.
A „felszerelések és tartozékok” területe is újból jelentős növekedést tudott felmutatni az előző évhez viszonyítva. Ebben a szegmensben a vállalatok 90 százaléka értékeli kedvezőnek a jelenlegi gazdasági helyzetet. A felszerelések piacát táplálja az a töretlen tendencia, hogy a jachtokat egyre nagyobb kényelemre és biztonságra törekedve szereljék fel.
Ugyanez igaz a hajóbérlésekre is. A kenutól a luxusjachtokig magas szinten mozog a kereslet, és minden amellett szól, hogy ez az irány – megfelelő időjárást feltételezve – őszig töretlen marad.

Növekvő árbevétel az új hajóknál

Az új gyártású hajók szegmensében a gyártók jelentős mértékű piacbővülésre számítanak. Ez a változás az egyre nagyobb jachtok felé mutató trend következménye. Ezen kívül tovább erősödik a vitorlás katamaránok kereslete. Ezt a piaci trendet követi természetesen a két vezető német hajógyártó, a Bavaria és a HanseGroup is. Miután a Bavaria már 2014-ben felvásárolta a Nautitech-et, a HanseGroup anyavállalatát képező Aurelius befektető vállalat most felvásárolta a Privilège francia katamarángyártót.

Hogyan értékeli az üzleti helyzetet az új gyártású hajóknál?

Vitorlás hajók                          Motoros hajók

A nagyobb jachtok térnyerése a motoros jachtok körében is tetten érhető. A vitorlás hajóktól eltérően itt azonban nő a kisebb, trélerrel szállítható és külső motorral felszerelt hajók kereslete is. Számos vásárlónak az alacsonyabb fenntartási költségek melletti rugalmasabb használhatóság a döntő. Ezt a tendenciát a német szakmai szövetség motoros hajókra vonatkozó statisztikája is igazolja. A 60 lóerő feletti teljesítmény-tartományban a külső motorok értékesítése a 2017-es év első felében az előző év azonos időszakához viszonyítva 19,6 százalékkal nőtt.

A vállalatok nem kételkednek abban, hogy tovább folytatódik ez a növekedés. 79,6 százalékuk (tavaly 80,6 százaléka) vélekedik úgy, hogy a tengerjárás kultúrája középtávon legalább ilyen jól vagy még jobban fejlődik.

A jelenlegi gazdasági fejlődéstől eltekintve töretlen az érdeklődés a vízisportok iránt.

Ehhez hozzájárult a hajós sportokat egész Németországban népszerűsítő START BOATING kampány is. A kampány csak 2017 első félévében több mint 1 millió embert ért el a hajózási sportokra vonatkozó információkkal a közösségi médián keresztül. Még ennél is többen tájékozódtak a regionális TV- és rádióműsorokban a sporthajózásról, így az széles társadalmi rétegekben jelenik meg és egyre fontosabb és felkapott alternatíva a szabadidő-sportokban. A puszta tájékoztatás önmagában azonban nem elegendő, ezért a kampány arra is lehetőséget nyújt, hogy az érdeklődők 6 regionális hajós rendezvény keretében ingyenesen megismerjék a sporthajózást. Ehhez 8-10 vitorlás és motoros hajó áll rendelkezésre a 4 és 10 méter közötti hajóosztályban.

Az eredményes 2017-es vízisporti szezont követően az ágazat derűlátóan várja a következő idényt is, és jelenleg valóban nincs semmilyen előjele a hajós konjunktúra lankadásának.
A kedvező gazdasági feltételrendszer és a tartósan alacsony kamatszint gondoskodik a megbízható ütemben bővülő magánfogyasztásról. Ez annál is inkább így van, mert a rendelkezésre álló anyagiakat mégis jobb egy értékálló jachtba fektetni, amit élvezhetünk is a szabadidőnkben, semmint hogy az elmaradó kamatjóváíráson bosszankodjunk.