Ha a vitorlás túrahajó fő feladatát egyetlen mondatban kellene megfogalmazni, akkor valami olyasmit kellene leírni, hogy a cél nem lehet más, mint az utasok lehető legnagyobb biztonságban és kényelemben történő élmény-vitorláztatása. S ha e közben még gyorsan is tud menni, az már igazi hab a tortán.

Szöveg: Dénes D. István

A Hanse 385-nél mindez adott, a vitorlás kiegyensúlyozottan viselkedik és nagyfokú stabilitással bír, legyen bármilyen az időjárás. Mindazok a szerencsések, akiknek alkalmuk volt kipróbálni, egybehangzóan dicsérik a hajót, kiemelve a fenti jó tulajdonságokat.
Ahhoz képest, hogy 2011-ben mutatták be, a mai napig frissnek számít. Tervezése során figyelembe vették az ügyfelek igényeit, így lett a korábbi modellekénél zártabb a fara, így került akasztós szekrény a hátsó kabin(ok)ba, és ezért vezették hátra az összes kezelő kötelet a kormányállásba. Utóbbinak köszönhetően fedélzete szemet gyönyörködtető módon mentes a kötelektől és veretektől, ami egyben azt is jelenti, hogy a szokásosnál több hely áll rendelkezésünkre a pihenéshez – mindegy, hogy vitorlázunk vagy a kikötőben állunk.
A kormányos dolgát nagyban segíti, hogy chartplotter került a kokpit hátsó részébe, így mindig szem előtt lehet a térkép. Természetesen önváltós a fock, és nem természetesen, de nagyon praktikusan mindkét oldalra ki lett vezetve a nagyvitorla behúzója. És a kötelek sincsenek útban, mert egy-egy rekeszt kaptak a kormány előtti részen.
Az életet olyan eszközök egyszerűsítik tovább, mint az egy veretbe integrált horgonytartó és orrvitorla-betekerő (egyben kilépő), az árbocból kihajtható fellépők, távirányító az elektromos horgonycsörlőhöz, vagy épp az ergonomikusan kialakított kormányosi ülőrész.
Egyértelmű, hogy a tervezési munka során a használhatóság fontos szempont volt, különben nem biztos, hogy érintőgombos kezelőszervvel irányított világítási rendszer került volna a szalonba, vagy épp ekkora lenne a mosdó (nagy). Valószínűleg ezért van, hogy a mellette lévő ülőhelyek szintjére lehet süllyeszteni a térképasztalt, létrehozva ezzel egy kanapét, vagy épp alakíthatjuk dupla ággyá az U alakú ülőrészt. Az ablakok és egyéb nyílások számát és méretét igyekeztek a lehető legnagyobbra venni, ami igen sokat számít a belső terek szellőzése és világossága szempontjából.
A deckre hétféle teak kerülhet, csak a kabinokba szánt kárpitból van harminc, a lehetőségek száma így szinte végtelen. Ami pedig a kabinokat illeti: a három külön helyiségből kettőbe mindenképp franciaágy kerül, ám a jobb hátsó részt illetően választhatunk a tároló és a kabin opció közül. Ha utóbbira szavazunk, az kihat a szalonra, ugyanis rövidebb lesz a konyhapult – a felszabaduló helyre akasztós szekrény épül be. És mindegy, hány a kabin, a fürdőszoba elképesztően tágas, egymás mellett elfér benne a mosdó, a WC és a zuhany (utóbbi ráadásul leválasztható). A jobb oldalra épített konyha munkapultjának mérete tehát tőlünk függ, nem így a hűtőszekrény mérete (130 liter).
Ami a vitorlás tulajdonságait illeti, a Hanse 385 a Balatonon egyáltalán nem okoz csalódást: az orr-és nagyvitorla mérete az általános megoldásoktól eltérően közelebb van egymáshoz, így szélerőtől függetlenül kiegyensúlyozottan és erőlködés nélkül lehet vele haladni – ahogy manőverezni is, hiszen egy fordulóhoz mindössze a kormánykereket kell eltekerni: az önváltós fock teszi a dolgát, a grószhoz meg nem feltétlenül kell hozzá piszkálni. Gyenge légmozgás esetén persze jól jöhet egy genakker a bőszeles menetekhez, ám ha nem akarunk ezzel bajlódni, hiánya nem jelent feltétlenül rossz érzést, mert a Hanse 385 e nélkül is kellemesen halad.