Ősszel kerülnek tulajdonosaikhoz az Oceanis 46.1-es első példányai – éppen a sorozat harmincadik évfordulóján. A még csak terveken megcsodálható újdonság a kategória bestsellerje lehet hatalmas térkínálatával és sportos adottságaival.

Szöveg: Lénárt Attila, Fotó: Beneteau

Egy évvel a nagyobbik testvér, az 51.1-es után hamarosan bemutatkozik a nagyközönségnek a Beneteau legújabb modellje, a 46.1-es is. (Lapzártánk idején a márka hazai forgalmazójának vezetője, Láng Róbert még nem tudta megmondani, hogy vajon az újdonság ott lesz-e a balatonkenesei hajókiállításon, de remélhetőleg igen.) Méreténél fogva ez a típus aligha lesz balatoni sláger, az Adriára azonban kiváló. Ráadásul jó néhány érdekes részmegoldása miatt is érdemes arra, hogy alaposan szemügyre vegyük.

Az új modell természetesen az elődön, a nagyon sikeres, a 2012-ben az „Év Európai Jachtjának” választott 45-ösön alapul. De ezúttal nem csupán némi csinosítással és pár részlet átalakításával alkotott újdonságról, vagyis egy szokásos faceliftről van szó, hiszen a testhez is hozzányúltak a tervezők. Sőt: épp a test formájának alapos átszabása volt a lényeg. Mindjárt elmagyarázzuk, miért.

Alakformálás felsőfokon

Az Oceanis-széria komoly mérföldkő volt a Beneteau történetében, hiszen ez alapozta meg a márka mai imázsát, a sportos és kényelmes jellemvonásokat. Mára ezek a jegyek még hangsúlyosabbak, hiszen a francia gyártó valamennyi új hajója már az 51.1-esen bemutatkozott, vízvonal fölött szélesedő hajótesttel készül. Ez a megoldás kettős előnnyel jár: a test merített részét mindenféle kompromisszum nélkül, kifejezetten a hidrodinamikai szempontok alapján tervezhetik meg, így jobb menettulajdonságok érhetők el, míg a vízvonal feletti, szélesített fölső rész nagyobb élettér kialakítását teszi lehetővé. Ez határozza meg az új Oceanis 46.1-es formavilágát, illetve teljes belső elrendezését is.

A fent vázolt „stepped hull”-dizájn a hajó teljes hossza mentén érezteti térnövelő hatását, de leginkább mégis az orr-résznél érhető tetten. Ennek köszönhető ugyanis, hogy a 46.1-es ismereteink szerint az egyetlen hajó ebben a méretosztályban, amely dupla orrkabinos változatban is rendelhető. (Vagy egyetlen, hatalmas, három irányból körbejárható ággyal ellátott verzióban, a kényelem szerelmesei kedvéért.) De szintén a vízvonal felett szélesedő hajótest-formának köszönhető a szalonban kialakítható egyágyas plusz kabin is, ami szintén példa nélküli ebben a kategóriában. Persze a beltér rendkívül sok elrendezési lehetőséget kínál: 3, 4, 5 kabin kombinálható 3-4 fürdőszobával. A szalon nem csak tágas, hanem meglehetősen fényes is, hiszen a kordivatnak megfelelően jó sok világítófelületet terveztek bele.

Tágas és egyedi kokpit

Az alaprajzot vizsgálva szinte rejtélyesnek tűnik, hogyan voltak képesek a hajó tervezői akár öt (!) külön kabint kialakítani egy „mindössze” 14,6 méter hosszú testben – méghozzá úgy, hogy közben még a központi élettérként funkcionáló konyha/szalon területe is meglepően nagynak tűnik. A nagyobb beltér ára ugyanis általában a kokpit összezsugorodása (a felépítmény hosszának növekedése miatt), de az Oceanis 46.1-es e tekintetben is rendkívüli, hiszen a nyitott munkatér is szemmel láthatóan hatalmas. A középső, felhajtható asztalt nyolcan ülhetik körbe kényelmesen – de nem csak ebben a tekintetben különleges, hanem azért is, mert abban helyezték el a felfúvódó mentőcsónakot is. A kokpit másik különlegessége a Beneteau újabb hajóit jellemző híd is, amelynek köszönhetően a nagyvitorla behúzó kötélzete kicsit sem zavarja az utasokat. Sőt: nem kell tartani takkváltásokkor a boomtól sem, hiszen az is fejmagasság fölé került.

Sportos tulajdonságok

De nem csak rendkívül kényelmes, hanem a márka többi modelljeihez hasonlóan sportos is a Beneteau újdonsága. Erről elsősorban az áramlástani szempontok messzemenő figyelembevételével tervezett hajótest gondoskodik, de a 45-ösénél jó egy méterrel magasabb árbóc szerepe sem elhanyagolható. Ennek segítségével a gyártó adatai szerint 28 százalékkal nagyobb vitorlafelülettel foghatjuk be a szelet a 46.1-essel. A példásan kézügybe szerelt kezelőszervek egytől egyig minőségi darabok (a csörlők például a Harken Perfoma sorozatából valók), az iker kormánylapokat vezérlő kormányok pedig könnyű, de erős kompozitból készülnek. Persze, biztosan nem ez az egyetlen szándékosan könnyűre tervezett részegység a hajón, hiszen a 46.1-es 10 ezer 560 kilógrammos tömege meglehetősen csekélynek számít ebben a méretosztályban.

Summázat

Mindent összevetve a Beneteau Oceanis 46.1-es rendelkezik mindennel, ami bestselleré teheti a világpiacon: egyedi, a kategóriatársaknál kényelmesebb és sportosabb is. Jól variálható belső elrendezése pedig ideális charterhajóvá teszi.

Főbb jellemzők

Beneteau Oceanis 46.1

Teljes hossz: 14,60 m

Max. szélesség: 4,50 m

Nettó tömeg: 10 576 kg

Merülés: 1.75-2,35 m (rövidített illetve normál tőkesúllyal)

Motorteljesítmény: 57 LE

Vitorlafelületek:

Nagyvitorla: 44,50-64 nm

Önváltó fock: 44,1 nm

Code 0: 102 nm

Aszimmetrikus spinakker: 152 nm

 

Különleges kokpit

Meglepő, hogy a hatalmas beltérrel rendelkező hajó kokpoitja is tágas. A középső, felhajtható asztalt nyolcan ülhetik körül – és abban rejtőzik a felfúvódó mentőcsónak is. A fartükör természetesen lehajtható, így méretes napozót kapunk közvetlen vízkapcsolattal. Különleges megoldás a nagyvitorla behúzórendszerét fejmagasság fölé emelő híd is, amelynek köszönhetően semmi sem zavarja az utasok kényelmét a fedélzeten

Akár öt (!) kabinnal is rendelhető a hajó – ami ugyanúgy különlegességnek számít ebben a kategóriában, mint a dupla orrkabin

A hatalmas kokpit és a kényelmes kabinok ellenére a központi élettér is meglehetősen tágas