Szombaton indul a World Sailing-konferencia Floridában. Napirendre kerülnek a 2024-es olimpiai osztályok és eldől az is, hogy Budapest adhat-e helyet a 2020-as World Sailing-rendezvénynek.

Most szombattól – október 27-től – kerül sor a floridai Sarasotában (Egyesült Államok) a World Sailing konferenciájára, amelyen Magyarországot Wossala György (World Sailing council member), dr. Hajdú Balázs (World Sailing constitution committe), Böröcz Bence (az MVSz versenybíró-bizottságának elnöke) és Holczhauser András (az MVSz főtitkára) képviseli.

A konferencián a vitorlázás helyzetét meghatározó számos fontos kérdés napirendre kerül. Döntenek például arról, hogy a 2024-es párizsi olimpián milyen hajóosztályok versenyezhetnek majd. A World Sailing tanácsának májusi állásfoglalása alapján úgy fest, hogy a két Laser osztály (a női Radial és a férfi Standar) és a két szkiff (a férfi 49er és a női 49erFX) mellett a vegyes legénységgel vitorlázott katamarán, a Nacra17 marad az olimpián 2024-ben is. Ingatag a helyzete a férfi és a női 470-esnek, valamint a nehézsúlyú férfi egyszemélyes osztálynak, az 1952 óta folyamatosan részt vevő finn dinghynek. Nem egyértelműen kimaradnának a párizsi programból, de más felállásban (például a 470-es vegyes legénységgel menne egy mezőnyben, a finn meg egyfajta vegyes felállású csapatversenyben venne részt) szerepelhetnének az olimpián. Az is lehet azonban, hogy más, a játékokon eddig nem szerepelt “felszerelések”, azaz hajóosztályok megjelenéséről döntenek – számolt be róla a hunsail.hu.

A változtatásokat Kim Andersen, a World Sailing dán elnöke korábban azzal indokolta, hogy a vitorlázásnak is követnie kell a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) irányait, amelyeknek fő csapásai egyebek mellett a nagyobb médiaképesség vagy a nemek egyenlősége, a vegyes versenyszámok.

A jelenlegi helyzet egyelőre messze nem végleges, egy sor további javaslat is felvetődött a tanács ülése óta és persze mozgásba lendültek a lobbigépezetek is és várhatóan kemény háttérküzdelem nyomán alakul ki a NOB felé teendő véglegesnek is nevezhető ajánlás.

Budapestről is döntés születik

Szintén a floridai konferencián dől el, hogy Budapest rendezi-e meg a 2020-as World Sailing konferenciát. A magyar főváros már azzal is sikert ért el, hogy bekerült a döntőbe, Abu Dzabi (Egyesült Arab Emírségek) versenyez az eseményért. A pályázatot a magyar kormány támogatával nyújtotta be a Magyar Vitorlás Szövetség. A World Sailing küldöttsége idén augusztusban Budapesten járt és megnézték a konferencia lehetséges helyszíneit, köztük több Duna-parti és egy, a budai Várban lévő szállodát. A magyar főváros mellett szól, hogy Budapesten még sosem volt World Sailing-konferencia. A  nemzetközi szövetség küldöttségének tetszett a budapesti környezet, és az is sokat számíthat a döntésnél, hogy Magyarország központi lokációnak tekinthető ebben a térségben.

Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára a pályázatról azt mondta: “Az is sportdiplomáciai siker, hogy Budapest shortlistre került, mivel kiemelkedő nemzetközi rendezvényről van szó. Az évente sorra kerülő World Sailing-konferencián ugyanis közel ezer sportdiplomata utazik az adott városba, ez több ezer vendégéjszakát jelent, tehát turisztikai szempontból is nagyszabású eseményről beszélünk.”

A 2020-as World Sailing-konferencia megrendezése azért is lényeges, mert olimpiai év lesz, így még nagyobb lesz az érdeklődés. Ha pedig Budapest kapja meg az eseményt, akkor ez kiváló lehetőség lesz arra, hogy nemzetközi szinten is ismertebbé váljon a magyar vitorlázás és a magyar vitorlásturizmus.

Fotó:  Cserta Gábor / Magyar Vitorlás Sövetség, World Sailing