Alámerültünk a Vitorlázás Magazin archívumába – a régi lapszámok kiragadott írásai nagyon jól bemutatják, mi foglalkoztatta évtizedekkel ezelőtt a vitorlás társadalmat, koruk remek lenyomatai. Íme, miről írtunk az elmúlt 40 évben!

1978: Egy kis dráma

Magyar vitorlázók külföldön

„A Finn Európa-bajnokságát augusztus végén a svédországi Marstand-ban rendezték meg. A versenyen hazánkat Haán András dr. és Ruják István képviselték” – kezdődik egykori beszámolónk. A cikkből kiderül: valóságos horror lehetett a verseny, hiszen a második edzőnap viharos szelében Haán András raum menetben felborult és elúszott a kormánya. A nagy hullámzásban nem tudta visszaállítani a hajót, és mire a segítségére érkeztek, már nagyon közel volt az egyik sziklaszigethez. A beszámoló szerint Haánt nagyon megviselte a borulás és az egyórás küszködés a hullámok között. Ruják István a felerősödő szélben lehúzta vitorláját és „árbóccal vitorlázott” ki a partra.  Haán végül 31. Ruják 33. lett az Eb-n.

 

 

1988: Házibarkács

Saját kézzel túravitorlást építünk

A kormányberendezés beépítésével foglalkozott harminc évvel ezelőtti novemberi lapszámunk hajóépítő „házibarkács” sorozata. A cikkfolyam igencsak részletes volt, hiszen ekkor már a 21. (!) rész jelent meg. „A vasalás-jellegű munkák egyik legnagyobb körültekintést igénylő művelete a kormány és a hátsó tartógerinc (ahol ez nem a test lamináltjának szerves része), a szkeg összeépítése. A kormány fém alkatrészeinek elkészítését szakemberre kell bízni, mert a szerkezet hibája komoly következményekkel járhat élet- és vagyonbiztonsági szempontból” – kezdődött a négyoldalas írás, amelyhez szemléltető ábra is tartozott.

 

 

 

 

 

1998: Ötletelés a nagy versenyről

Vitassuk meg a Kékszalagot!

A Kékszalag körüli viták egyidősek a versennyel, nem volt még olyan korszak, amikor mindenki elégedett lett volna az éppen hatályos szabályrendszerrel. Így volt ez két évtizede is. Sokat szerepelt magazinunkban Ruják István (akinek egy cikkét ebben a számban is olvashatják a hajóformák változásairól): két évtizeddel korábban még egy versenybeszámoló szereplője volt, 1998-ban viszont lapunkban kezdeményezett nyílt vitát a Kékszalagról. Ehhez szólt hozzá Fekete Péter (Madicken), aki azt javasolta, hogy az (akkor) szokásos kétévente helyett évente rendezzenek versenyt, amelyen a „létező leggyorsabb hajók” álljanak rajthoz. Két fontos kikötést azonban hozzátett: 1. Csak egytestű hajók versenyéről lehet szó, 2. A meglévő leghosszabb hajótípusnál (75-ös cirkáló) nem lehet hosszabb résztvevő…

 

2008: A szörnyeteg

Elkészült a világ legnagyobb versenytrimaránja

Az érvényes óceáni rekordok birtokosai máris törhetik a fejüket, mihez kezdenek, ha egyszer elindul diadalmas útjára az új Banque Populaire V, amely 131 lábas hosszával és 47 méteres árbócával a BMW-Oracle 90 lábas háromtestű versenygépének méltó nagytestvére. De míg a BMWO-trimarán match race-re és az Amerika Kupa part közeli vizeken való versenyzésre született, a Banque Populaire úgy lett tervezve és építve, hogy kibírja a Föld legzordabb vizeinek hullámait is – kezdődött az év legjelentősebb technikai újdonságát bemutató cikkünk 2008. évzáró lapszámában.