Furcsa belegondolni, de igaz: néhány évtizeddel ezelőtt a vitorlázás még közel sem volt olyan népszerű, mint manapság. Bemutatunk néhányat azok közül a hírességek közül, akik sokat tettek azért, hogy divatba hozzák a sportot. Cikkünk a Vitorlázás Magazin 2018/6-os számában jelent meg.

Szöveg és kép: Vitorlázás Magazin archív

Simon Le Bon (Duran Duran): Siker, pénz, vitorlázás

Talán egyetlen sztár sem járult hozzá annyival a vitorlázás népszerűségének növeléséhez, mint Simon Le Bon. A nyolcvanas évek talán legnépszerűbb (egyébként máig létező) újhullámos bandája, a Duran Duran énekese az egyetlen személy, akinek kimutatott hatása volt a hajóeladásokra. A banda 1981-es Rio című dalának videóklippjében az együttes tagjai egy vitorláson parádéztak – és nem csak a dalt repítették sikerre, hanem a hajózást is, hiszen ennek hatására 7-10 százalékkal nőttek a hajóeladások az Egyesült Királyságban – állítja egy, a nyolcvanas éveket a divat- és marketing irányából feldolgozó társadalmi tanulmány, amelyet a brit média kapott fel nemrégiben. A kutatók szerint ezreket fertőzött meg a vitorlázással a banda.

„A Duran Duran fénykorában trendet teremtett, mindenki olyan életet akart élni, mint a banda tagjai. Olyan autókat akartak vezetni, azokra a helyekre akartak járni, mint ők – és ha azt látták, hogy vitorláznak, akkor a követőik is vitorlázni akartak” – írja a jelentés. És ez így van mindmáig – tehetnénk hozzá.

A Duran Duran példája arra is bizonyíték, hogy aki beleszagol a vitorlázás világába, az bizony bele is szeret, hiszen az énekes Simon Le Bon a klipforgatás után vásárolt is egy 77 lábas maxit. A Drum nevű hajóval el akart indulni a Volvo Ocean Race jogelődjének számító 1985-86-os Whitbread versenyen, de az arra való felkészülés közben letört a jacht tőkesúlya, és Le Bon csapatával majdnem odaveszett. A Venezuela partjainál elszenvedett hajótörés következtében az énekesnek (átmenetileg) inába szállt a bátorsága és visszavonta jelentkezését, de maga a hajó Skip Novak vezetésével végül elindult és harmadik helyen ért célba a Földkerülőn. Le Bon eladta a hajót – majd néhány évvel ezelőtt visszavásárolta.

Az énekes sosem szakadt el a vitorlázásától. Egy interjúban úgy nyilatkozott: képtelen lenne eldönteni, hogy a zenélés, vagy a vitorlázás fontosabb-e az életében. Nem csak szabadidejében, családjával és barátaival hajózik, hanem rendre feltűnik versenyeken is. Indult például a 2005-ös Fastnet versenyen visszavásárolt régi hajójával, a Drum-mal. 2015-ben megjelent az Amerika Kupás Land Rover BAR csapat repülő katamaránjának fedélzetén is egy inkább PR-szagú, mint sem valódi sportértékű beugrás erejéig. Idén tavasszal pedig rábeszélte az együttes két másik tagját is arra, hogy együtt nevezzenek a karibi Antigua versenyre. Méghozzá ugyanazzal a hajóval, amellyel anno a Rio videóklippjét forgatták! A PR-fogásnak is kiváló akció meghozta a hatását: a rendezők felmérése szerint 15 hajó is azért indult, mert a legénység találkozni akart fiatalkori kedvenceikkel.

Bár azok az idők már elmúltak, amikor a Duran Duran a luxuséletforma csillogását testesítette meg, és hatvanhoz közelítő tagjai talán már nem ugyanazzal a fiatalos energiával zenélnek, mint egykor, de a vitorlázás iránti szenvedély ugyanúgy lüktet az ereikben, mint majdnem 40 évvel ezelőtt, amikor először hajóra szálltak.

Simon Le Bon 77-es maxija, a Drum 1985-ben felborult és az énekes a legénységgel együtt majdnem odaveszett – így végül nem állt rajthoz a Whitbreaden

 

A Duran-fiúk újra a fedélzeten – de most nem egy videóklipp kedvéért, bár ugyanazzal a hajóval, amelyen a Riót forgatták. A banda három tagja részt vett az idei Antigua versenyen, amelyen 15 csapat nyilatkozott úgy, hogy azért indult, mert a legénység találkozni akart egykori kedvenceivel…

„Azok az idők elmúltak, amikor a Duran Duran a luxuséletforma csillogását testesítette meg, és a tagok már nem olyan energiával zenélnek, de a vitorlázás iránti szenvedély ugyanúgy lüktet az ereikben”

Zac Efron: Tinisztár a kishajókért

Talán egyszer majd arról is születhet tanulmány, hogy a Duran Duran példája után 30 évvel vajon mennyi embert csábított hajózni a fiatalok ügyletes kedvence, Zac Efron. A tinisztár egy filmszerepe miatt ismerkedett meg a vitorlázással, és miután több hétig tanulta a hajó kezelését profi oktatók segítségével, bele is szeretett a sportba. Olyannyira, hogy tele vannak a közösségi oldalak időről időre a képeivel különböző, többnyire kisebb hajókon küzdve az elemekkel. Efron kiemelkedő jelentősége abban áll, hogy nem a méregdrága szuperjachtokat, hanem a mindenki számára elérhető dingiket tette rajongói körében népszerűvé.

Zac Efron a kisebb, mindenki által elérhető hajókat tette népszerűvé rajongói körében

Morgan Freeman: Bekapcsolta a feketéket

„A fülbevalóim elég értékesek ahhoz, hogy eltemessenek az árukért, ha idegenben halnék meg – ezért viseltek ilyeneket régen a kalózok is” – mondta egy interjújában Morgan Freeman. Az amerikai színész 1961-ben szeretett bele a szó szoros értelemben első látáásra a vitorlázáásba, hiszen bevallása szerint za adta a kezdő lökést, hogy látott egy hajót siklani San Franciscso partjai előtt.

Első hajója egy 18-as Lightining volt, amelyre hat évet kellett várnia. A vitorlázás azóta is szenvedélye és menedéke. Kezdő éveiben egy Holiday 28-assal Cape Cod körül szelte a habokat, majd 1979-ben nyílt vízre merészkedett: a Karib-tengeren vitorlázott 30 lábas Albergjével felesége, lánya és macskájuk társaságában. Ettől kezdve minden évben pár hetet az óceánon tölt, újabban Shannon 43-as jachtján.

Freeman azért került be válogatásukba, mert jelentős szerepe volt abban, hogy a kizárólag a gazdag fehérek játékaként elkönyvelt vitorlázás kívánatossá váljon az amerikai kisebbségek számára is. Hatására sok fekete kezdett érdeklődni a sport iránt az Újvilágban.

Morgan Freeman számára a vitoorlázás szenvedél yés menedék. A színész a part mentén kezdett, de egyre hosszabb utakra indul

Neil Young: Dal egy fahajóról

Több mint 35 évig hajózott a kanadai rocklegenda, Neil Young egy 1913-ban épült, kétárbócos szkúnerrel. A hajót alapos felújítást igényelt, amikor az énekes-gitáros megvásárolta – másfél évnyi munka után azonban szebb volt, mint újkorában. Young állítólag maga is rengeteget dolgozott a hajón, amellyel aztán nem csak barátaival vitorlázott, hanem tudományos kutatóútra is indult a W.N. Ragland társasággal Hawaii-ra és Alaszkába. Az énekes híres együttesének, a Crosby, Stills, Nash and Young-nak egy másik tagja, David Cosby is szenvedélyes vitorlázó volt, állítólag 1968-ban az ő hajóján született a Wooden Ships című dal.

Young azért került be válogatásunkba, mert hajóválasztásával igencsak kilógott a sztárok közül, példája sok tehetős embert ösztönözhetett már a hetvenes években is régi hajók vásárlására, amikor az még nem volt divat.

Neil Young (majdnem) százéves hajóján – a kanadai rocksztár segített divatba hozni a klasszikusokat

Errol Flynn: Hollywoodi charme

A harmincas-negyvenes évek Hollywoodja sok olyan filmes álommal lepte meg a nagyközönséget, amelyek további álmokat szültek. Errol Flynn annyi kalózos filmben játszott, (Captain Blood, The Sea Hawk, Against All Flags and The Master of Ballantrae) hogy aligha meglepő, ha maga is beleszeretett a vitorlázásba. Az eredetileg Tasmaniában született színész (akiről a Warner Stúdió tévesen híresztelte, hogy ír származású) már gyerekkorában is sokat hajózott Hobart környékén. Filmcsillaggá avanzsálva is rengeteg időt töltött vízen, többnyire csinos hölgyek társaságában. A nagy nőcsábász kortársával, Humprey Bogart-tal együtt sokat tett azért, hogy a férfiak szemében a hajók ugyanolyan csaj-mágnesekké váljanak, mint a menő autók. Flynn azonban nem csak a kikötőkben pózolt, hanem jelentős utakra is indult. 1937-ben három barátjával némi navigációs hiba folytán áthajózott Sydney-ből Új-Guineába Scirocco nevű hajójával. A hét hónapos útról később könyvet is írt.

„Az én navigációs képességeimmel nem mindig sikerült jól meghatározni a hajó helyét – hol a Déli Sarkon, hol a Szaharában kellett volna lennünk, nem pedig a tenger közepén” – írta visszaemlékezésében. Utolsó hajójával, a légierőtől kiszuperáltan vásárolt 118 lábas Zacával még tudományos kutatóútra is indult, amelyről filmet is forgatott.

Errol Flynn egy hajón: a nagy nőcsábász együtt sokat tett azért, hogy a férfiak szemében a hajók ugyanolyan csaj-mágnesekké váljanak, mint a menő autók

JFK: Elnöki ügy

John F. Kennedy volt az, aki a Wellhello dalának értelmezésében „elnöki ügyet” csinált a vitorlázásából. JFK gyerekkorától hajózott főleg Star osztályban, több versenyt és bajnokságot is nyert egyetemi évei alatt a Nantucket Öbölben. 15 éves korában egy 26 lábas szlúpot kapott ajándékba szüleitől, amelyet 1941-ben eladott. Legkedvesebb hajója a Victura volt, azzal tanította feleségét is vitorlázni. Ezen ülnek a Life magazin híres képén is, amely a „Kennedy Brand” felépítésének első mérföldköve volt. Persze jóval nagyobb hajói is voltak, mint például a 92 lábas elnöki jacht, a Honey Fitz, amellyel sosem volt teljesen elégedett, vagy a 62 lábas Manitou, amely fel volt szerelve minden szükséges kommunikációs eszközzel és dolgozószobával, így JFK az „Úszó Fehérháznak” névvel is illette.

Kennedy azért került fel a listánkra, mert előszeretettel intézte ügyeit hajóin, jóval megelőzve korát e tekintetben. Személyes példája sokaknak bizonyította, hogy az elfoglaltság nem ok arra, hogy ne hajózzunk.

Ki maradt ki?

Összeállításunk szubjektív válogatás eredménye. Az interenet tele van TOP10-es listákkal a világ vitorlázó celebjeiről (több mint 53 ezer összeállítást, nem nevet!) dob ki a „TOP 10 sailing celebrities” kifejezésre rákeresve a Google. Ezek jelentőős része ráadásul nem is tízes lista, akadnak ötvenes és százas gyűjtések is. Ezek azonban nagyjából mindenkit felsorolnak, akit legalább egyszer lefényképeztek már egy hajón – ami ugye, közel sem azonos azzal, hogy vitorlázónak lenne tekinthető. Ha csak névsort szerettük volna közölni, az is nagyobb helyet foglalt volna el magazinunkban, mint a fenti összeállításunk. Ugyanakkor persze bőven maradtak ki olyan hírességek, akik valóban érdemben vitorláztak – elég csak Humprey Bogartra vagy Albert Einsteinre gondolni. Mi azonban azokat kerestük, akik személyes példájukkal hozzájárultak a vitorlázás népszerűsítéséhez. Persze, a teljesség igénye nélkül.